Als er iets is wat als paddenstoelen uit de grond schiet, dan zijn het de infographics om ons heen. En laat ik het gelijk maar zeggen: ik ben een groot fan. Ik houd van de combinatie van woorden en beelden in 1 overzicht, die mij voorzien van informatie en kennis. En dat bracht mij op het idee om van alle informatie die we in 2011 hebben verzameld, een infographic te maken. Mijn eerste goede voornemen van dit jaar en zeker ook volgend jaar en het jaar daarna…..
Wat is een Infographic?
“Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis. Het wordt toegepast door journalisten in nieuws- en achtergrondartikelen, in financiĆ«le jaarverslagen, in openbaar vervoerssystemen als verklarend beeld, en voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden.”
Waarom een Infographic?
- Awareness
Soms is de website nog een blinde vlek of weet men niet precies wat zich daar allemaal afspeelt. Onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen. Middels een infographic komen de mensen op een laagdrempelige en leuke manier in contact met het online umfeld. Wellicht een trigger voor nieuwe initiatieven en contacten in 2012. - Take credits
Laat zien wat je met je team hebt bereikt. Wees trots en laat mensen verbazen over alles wat zij nog niet wisten. Dit opent vast nieuwe deuren voor het aankomende jaar. - It’s fun
Ik heb het ervaren als een zeer energiek en creatief proces waarbij je eens vanuit een ander perspectief naar je informatie kijkt. Ik heb gemerkt dat je met een kleine investering in tijd, veel energie krijgt van het maken en bij het zien van een infographic.
Hoe maak je de Infographic?
Waar voldoet een goede infographic nu aan? Dit is lastig te beantwoorden en een smaakkwestie. Dit betekent dat ik hier mijn voorkeur aangeef en erop vertrouw dat er meer mensen zijn zoals ik. Loop onderstaande stappen door en ik weet zeker dat er iets moois zal ontstaan.
- Verzamel informatie
Maak een lijst met alle interessante informatie van 2011. Begin met basale informatie als totaal aantal bezoeken, unieke bezoekers, inloggers, aanmeldingen nieuwsbrief, tijd waarop meeste mensen op je website zijn, de drukste dag in 2011 etc. Analyseer de informatie uit de surveys die je hebt. Achterhaal wat de top 3 van belangrijkste redenen van bezoek aan jouw website is. Kortom neem de tijd om je informatie vanuit verschillende perspectieven te benaderen. - Google
Nu ga je voor alle informatie die je hebt gevonden het internet op. Ga googlen; zoek naar feitjes en weetjes. Ik kan dit het beste illustreren met een voorbeeld. Stel dat 20% van de bezoekers op je website inloggen. Dan kan je allereerst op zoek naar feitjes en weetjes die ‘20%’ in zich hebben. Bijvoorbeeld dat “20% van de Amerikaanse populatie zegt een spel te hebben gespeeld op een sociaal netwerk” of “1 op de 5 mensen is een Chinees”. Schrijf de weetjes die je hebt gevonden op. - Zoek iemand of niemand
Zoek iemand die alle verzamelde informatie en weetjes voor je kan vertalen in een infographic. Er is vast wel iemand bij jou in het team die dit kan en leuk vindt. Geef hem of haar de vrijheid om hier mee aan de slag te gaan. Ken je niemand? Doe het dan zelf; je zal verbaast staan van je creativiteit. - Delen
Deel je gemaakte infographic. Stuur deze naar de drukker en hang hem op de afdeling(en). Verspreid de posters intern en plaats de infographic op je intranet. Deel, deel en deel. - Plan
Plan nu alvast in je agenda om volgend jaar dit proces te doorlopen en start ieder jaar met een Infographic.
Tip: Vergeet de resultaten van je interne zoekmachine niet.
Tip: Zoek voorbeelden van infographics op het web die je helpen bij de vormgeving.
Ter illustratie
Hier een tweetal infographics die ik heb bestempeld als mijn favorieten.
1 minuut op het web
The world of data
Succes met het maken van jouw infographic en wellicht mag je en wil je die hier zelfs wel delen. Dat is pas cool!
Reacties (2)