Een aantal weken geleden zijn we gestart met een serie interviews met enkele toonaangevende tool developers op het gebied van behavioral targeting. Ons laatste interview in deze serie gaat over de personalisatie tool Personyze. Ik mocht VP Danny Hen (@dannyhen) van Personyze enkele vragen stellen over onsite behavioral targeting en de toekomst van Personyze.
Het doel van Personyze is om websites van verschillende omvang en complexiteit hun bezoekers een zo relevant mogelijke gebruikerservaring te bieden. Hiermee nemen zij afstand van het ‘one-size-fits-all’ concept om een ‘website per bezoeker’ aan te bieden.
Laten we beginnen met enkele vragen over on-site behavioral targeting
Martijn van Vreeden: Hoe belangrijk denk je dat on-site behavioral targeting is in het spectrum van website optimalisatie?
Danny Hen: Behavioral targeting is het belangrijkste onderdeel van onsite optimalisatie. De optimalisatie van het design en de gebruikersinterface van een website is uiteraard ook erg belangrijk. Toch is het slechts mogelijk om personalisatie toe te passen – in de hoop dat de bezoeker beter kan vinden waar hij naar op zoek is- door pro-actief relevante content die speciaal voor mensen zoals hij is ontwikkeld aan de bezoeker te tonen. Dit is de enige manier waarop je een kans maakt om de aandacht van een bezoeker langer vast te houden en niet naar de concurrent te gaan kijken.
Martijn van Vreeden: Wat is de belangrijkste tip die je mensen kunt meegeven die net met on-site behavioral targeting zijn begonnen?
Danny Hen: Zorg ervoor dat je met een heldere visie start, of deze visie nu groot of klein is wat betreft ambitie. We raden onze klanten aan om klein te beginnen en dit vervolgens uit te breiden. Personalisatie is meer een kunst dan een wetenschap. In de loop van tijd zul je steeds beter kunnen herkennen wat voor jouw website of markt het beste werkt.
We stelden ook nog enkele vragen over Personyze
Martijn van Vreeden: Heb je de eindgebruiker actief betrokken bij het ontwikkelingsproces van Personyze?
Danny Hen: Zeker weten! Personyze is opgestart door een groep experts uit de markt die allemaal dezelfde problemen tegenkwamen bij uiteenlopende projecten. We hebben bij de ontwikkeling van de tool daarnaast nauw samengewerkt met eindgebruikers van de tool. We deden dit om een keuze te maken in de functionaliteiten die we gingen aanbieden en tevens om het design en de gebruiksvriendelijkheid van de interface te verbeteren.
Martijn van Vreeden: Wat is jouw favoriete functionaliteit van deze tool?
Danny Hen: De nauwe integratie tussen de vier belangrijkste modules van het platform: Pro-active analyses, segmentatie, personalization engine en de a/b testing functionaliteit (voor a/b testing). Dit geeft onze gebruikers namelijk een uitgebreide tool die data niet uit een ander systeem haalt om dit vervolgens in een segmentatie tool te gieten en tests in weer een andere tool te laten draaien. Deze integrale oplossing maakt het mogelijk om een probleem te herkennen (bijv. lage conversieratio op een bepaald keyword vanuit een bepaalde stad) en hier direct actie op te nemen door een segment te maken en personalisatie acties te koppelen aan dit segment. Dit kan dan allemaal gebeuren terwijl er verschillende mogelijke proposities tegelijkertijd getest worden op dit segment.
Martijn van Vreeden: Is Personyze een zelf-lerende tool die kan helpen met predictive analyses?
Danny Hen: Ja, die functionaliteiten bieden we aan. We zijn van plan dit in de volgende release verder uit te breiden.
Martijn van Vreeden: Kun je ons wat meer vertellen over de toekomst van Personyze?
Danny Hen: We zijn momenteel met een aantal dingen bezig:
- We zijn bezig met de integratie in toonaangevende CMS en CRM systemen, zoals Magento en Salesforce. Met deze intergratie moet het mogelijk worden om segmentatie en personalisatie vanuit het CMS te kunnen uitvoeren.
- Integratie met Doubleclick staat ook op onze lijst
- Daarnaast willen we diepergaande segmentatie mogelijk maken met 3rd party informatie, zoals de data van Facebook.
Dit interview met Danny Hen van Personyze is het laatste in onze serie. We interviewden drie ontwikkelaars van tools op het gebied van on-site behavioral targeting. Voordat we spraken met Danny Hen, hebben we onsite behavioral targeting besproken met Phillip Klien (BTBuckets) en Dennis van der Heijden (Reedge).