Boekreview: Clout, the art and science of influential Web Content door Colleen Jones

Colleen Jones geeft in dit boek een handleiding om een website strategie op te zetten. Zij benadrukt vooral het belang van een planmatige strategie om betere website resultaten te behalen. Zij gebruikt de volgende pijlers om dit te kunnen realiseren: bekendheid, identificatie, vertrouwen en motivatie om tot actie over te gaan. Hoe kun je dit het beste aanpakken?

Gebruik retorische technieken om je te kunnen onderscheiden van de concurrentie

Colleen geeft aan, dat je 3 overtuigingstechnieken dient te gebruiken om het gesprek online met je gebruiker aan te gaan:

  1. Geloofwaardigheid
    Waarom dient de gebruiker jou te vertrouwen en een aankoop bij jou te doen?

    • De jarenlange ervaring van jouw dienstverlening.
    • Jouw succes cases spreken tot de verbeelding.
    • Er is een match tussen jouw dienstverlening en de gebruiker.
  2. Logica
    • De propositie van jouw product/dienst spreekt tot de verbeelding.
    • Je kunt dit ondersteunen met de voordelen van jouw product.
    • Je kunt hiervoor garanties afgeven aan de gebruiker.
  3. Emotie
    • De schrijfstijl in jouw webteksten spreekt de gebruiker aan.
    • De gebruiker kan zich identificeren met jouw gebruikte woorden en afbeeldingen.
    • Gebruik persona’s (persoonlijkheden) die passen bij jouw gebruiker.

Gebruik de kracht van de psychologische overtuiging

Colleen is ervan overtuigd, dat je met psychologische tools jouw gebruiker kan overtuigen. Welke tools kun je hiervoor gebruiken?

  1. Psychologisch raamwerk
    • Verpak voordelen en taken op je website in begrijpbaar taalgebruik. Bijvoorbeeld: wanneer jij jouw site gebruiksvriendelijker maakt, zul je 5000 nieuwe klanten binnenhalen dit jaar.
  2. Gebruik metaforen om jouw gebruiker te ‘triggeren’
    • Met metaforen kun je jouw webteksten extra body geven. Bijvoorbeeld door het verhaal achter jouw product/dienst te vertellen.
  3. Sociaal bewijs
    • Communiceer succes cases en reviews om jouw gebruiker extra te motiveren.
    • Gebruikers moeten zich kunnen identificeren met jouw volgers via sociale media.
    • Gebruik schaarste om de urgentie bij jouw gebruikers te stimuleren. Communiceer bijvoorbeeld dat er nog slechts 3 plaatsen beschikbaar zijn voor jouw training.
  4. Reciprociteit
    • Wanneer jij een cadeautje of extra korting op een product geeft, zal de gebruiker dit vroeg of laat terug willen betalen.
    • Durf je kwetsbaar op te stellen. Daardoor kunnen gebruikers zich eerder identificeren met jouw dienstverlening.

Plan jouw webcontent zorgvuldig

Colleen geeft het advies om planmatig te werk te gaan om deze technieken ook te kunnen toepassen. Zij is ervan overtuigd dat de volgende 6 vragen jou hierbij kunnen helpen?

  1. Waarom wil je via webcontent jouw gebruiker overtuigen?
    • Wij willen onze online omzet verdubbelen.
  2. Welk type content ga je hiervoor gebruiken?
    • Wat wil je overbrengen via jouw webteksten?
    • Welke toon, schrijfstijl en afbeeldingen wil je communiceren aan je gebruiker?
    • Welke argumenten ga je communiceren om jouw gebruiker te overtuigen?
  3. Welke persona’s ga je gebruiken, waarmee je gebruikers zich kunnen identificeren?
    • Welke persoonlijkheden passen bij jouw product/dienst?
    • Welke persoonlijkheid kan jouw product/dienst versterken?
    • Wie gaat er reageren in crisis situaties?
  4. Waar ga je jouw gebruiker beïnvloeden?
    • Welk typen content (tekst, afbeeldingen, audio en video) kun je het best gebruiken om de houding en gedrag van je gebruiker te beïnvloeden?
    • Welke kanalen kun je het best inzetten om te communiceren met jouw gebruiker?
    • Waar dient content op je website te staan om de houding en gedrag van je gebruiker te kunnen beïnvloeden?
  5. Wanneer ga je jouw content communiceren aan de gebruiker?
    • Welke content planning houd je aan?
    • Wanneer geef je bepaalde producten/diensten extra aandacht op je website?
    • Wanneer dienen gebruikers toegang te krijgen tot bepaalde content of juist niet?
  6. Hoe bedenk, maak en onderhoud je jouw webcontent?
    • Ga je alle content zelf schrijven en onderhouden?
    • Gebruik je content en data vanuit verschillende bronnen?
    • Ga je content van jouw gebruikers hergebruiken?

Kortom

Colleen geeft in dit boek tips & tools om een website strategie te bedenken en uit te voeren. Mij heeft het in ieder geval inspiratie gegeven om de inrichting van de website planmatiger aan te gaan pakken. Denk eerst na over je doelstellingen en de content strategie die je wilt gebruiken om jouw gebruiker optimaal te kunnen bedienen. De bovenstaande 6 vragen lijken mij zeer geschikt om dit proces in gang te zetten. Daarnaast dien je als webanalist natuurlijk de resultaten door te meten en de gebruiker regelmatig de vraag te stellen of de webcontent wel voldoet aan de wensen van jouw gebruiker!