Boekreview: Conversion optimization door Khalid Saleh

Conversion Optimization: The art and science of converting prospects to customers

Boekreview conversion optimization door Khalid SalehIn dit boek over conversie optimalisatie worden handvatten gegeven om een conversie optimalisatie traject aan te pakken. Voordat je een dergelijk traject start, dien je eerst je website statistieken te kennen. Daarnaast dien je de persona’s en koopfasen van jouw huidige website gebruiker in kaart te brengen. Pas als je dit gedaan hebt, kun je beginnen met het testen van onderdelen op je websites om het conversieproces te verbeteren. Hoe pak je een dergelijk traject aan?

Ken je website statistieken

Khalid Saleh benadrukt het belang om inzichten te krijgen in je website statistieken. Hij geeft enkele zeer handige rekenformules om inzichten te krijgen in je huidige resultaten. Bijvoorbeeld:

  1. Maximale kosten per click binnen een AdWords campagne = Campagnebudget / aantal gewenste bezoekers in je AdWords campagne. Bijvoorbeeld: totale campagnebudget van €20.000 / 200.000 gewenste bezoekers = €0,10
  2. Minimaal conversiepercentage om break-even te draaien: totale kosten / (netto winst per conversie * aantal gewenste bezoekers in je AdWords campagne). Bijvoorbeeld: €20.000 / (€50 * 200.000) = 0,2%

Ontwikkel persoonsprofielen voor jouw website

Nadat je de website statistieken in kaart hebt gebracht, dien je jouw bezoekers te leren kennen. Welke persona’s zijn er op jouw site?

Khalid beschrijft 4 soorten bezoekers:

  1. Logica persona: denkt rationeel en neemt zijn tijd
  2. Impulsive persona: deze gebruiker wil snel en eenvoudig een aankoopbeslissing nemen
  3. Caring persona: hecht belang aan de mening van de andere website gebruikers
  4. Agressive persona: zeer gemotiveerde, actie gerichte web gebruikers

Begrijp de koopfasen van jouw gebruiker

Khalid geeft het advies om de koopfasen te gebruiken in jouw conversie optimalisatie traject:

  1. Behoefte herkenning
  2. Zoektocht naar informatie
  3. Evaluatie van alternatieven
  4. Aankoop
  5. Evaluatie van de aankoop

Tips van Khalid hierbij:

  • Breng de behoeften van jouw website bezoekers in kaart en speel daarop in
  • Communiceer onderscheidende voordelen van jouw product en dienstverlening
  • Houd je klant op de hoogte van de orderstatus en vraag de klant om feedback over de aankoop en levertijd

Testen,testen,testen

Indien de persona’s en koopfasen in kaart zijn gebracht, dien je het gedrag van jouw gebruikers te testen.

Let op de volgende zaken:

  • Zet eerst hypotheses op papier, voordat je begint met testen. Voorbeeld van een mogelijke hypothese: “de gebruiker is gevoelig voor de prijzen in de webshop”
  • Bepaal de duur van de test. Khalid adviseert een maximale testduur van 6 weken
  • Begin met A/B testen om een gehele pagina of bestellingsproces uit te testen, voordat je begint met multivariate testen

Samenvattend

Khalid geeft hierin heldere adviezen om het conversie proces aan te pakken. Maak eerst een overzicht van je website statistieken en persoonsprofielen op je site. Vervolgens dien je een hypothese te maken over wat je wilt gaan testen, voordat je de test start. Kortom: dit boek is een aanrader voor iedereen die serieus werk wil gaan maken van zijn conversie proces.

Als er mensen zijn, die een dergelijke structuur voor hun conversie proces al toepassen, lees ik dat graag in de reacties!

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.