Bij copywriting probeer je mensen te overtuigen door het schrijven van teksten voor commerciële doeleinden. Binnen online marketing is copywriting zeer belangrijk. Met zo min mogelijk tekst moet je ervoor zorgen dat mensen toch alle gewenste informatie hebben over je product of dienst en overgaan tot aankoop. Een lastige maar belangrijke taak.
Conversie optimalisatie door copywriting
Conversie optimalisatie door middel van aanpassingen in je online teksten wordt ook wel conversie copywriting genoemd. Copywriting kan zeker zorgen voor meer conversies. En is daarom een belangrijk deel van CRO. Toch zie je veel optimalisatie teams zonder copywriter en ligt deze taak vaak bij de marketeer.
Belangrijke aspecten waarmee rekening gehouden moet worden bij copywriting zijn de behoeften van de klant en het doel dat je wil bereiken. Voordat je start met het optimaliseren van je teksten is het handig om in kaart te brengen wie je doelgroep is en wat zij willen bereiken. Dan kan je kijken naar jouw doel en zorgen dat je een juiste combinatie vindt. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat je meer winnaars vindt tijdens het A/B testen van je copywriting.
Lisa Pierson @Conversion Hotel
Tijdens Conversion Hotel 2018 sprak Lisa Pierson over conversie copywriting. Volgens Lisa is conversie copywriting een proces is dat veel onderzoek vereist. Daarbij moet je ook veel testen om de verbeteringenpunten te vinden en te optimaliseren. Zelf gebruikt zij de PAS-formule (Problem, Agitate, Solution) bij het schrijven van teksten.
Lisa legt vier punten uit die belangrijk zijn bij conversie copywriting:
- Wees een gids voor je bezoeker.
- Maak je bezoeker het middelpunt.
- Geef je bezoeker één taak tegelijk.
- Laat je bezoeker een verbeterd toekomstbeeld zien.
Als voorbeeld gebruikt zij haar ervaring die ze had bij match.com, een online dating website. Daar ontbraken alle bovenstaande punten. Ze stoorde zich eraan dat je niet kon zien wat anderen hadden ingevuld bij hun aanmelding en er was geen ‘gids’ die liet zien wat er van haar verwacht werd.
Lisa vertelt dat hun eerste mail alleen over match.com ging en totaal onpersoonlijk was, terwijl daten toch erg persoonlijk is. Ook gaven ze zoveel informatie dat het onduidelijk was welke taak uitgevoerd moest worden.
Lisa geeft mee dat, als je niet zoals match.com wilt zijn, je echt vanuit de bezoeker moet gaan denken. Pas je copywriting aan op je bezoeker en vergeet het niet te testen.
Meer weten over de presentatie van Lisa Pierson?
Bekijk de samenvatting en slides van de presentatie van Lisa Pierson op de website van Conversion Hotel.