Conversieoptimalisatie crowdsourcen

Enige tijd geleden werd ik geattendeerd op ´Pluralis´, een nieuwe tool die zichzelf afficheert als een ´Crowdsourced solution for conversion optimization´. Klinkt interessant. Een goede reden om eens contact te zoeken met Hagi Erez, de oprichter van het in Tel Aviv gebaseerde Pluralis. Ik heb hem een aantal vragen voorgelegd.

Wat is ´crowdsourced conversion optimization’?

Met Pluralis hebben we een platform gecreëerd waarbij we (online) bedrijven kunnen koppelen aan een grote groep gepassioneerde optimalisatiespecialisten. Het doel is om vervolgens gezamenlijk te werken aan landingspagina optimalisatie. En door de optimalisatie te ‘crowdsourcen’ kunnen we een dergelijke dienst ook beschikbaar maken voor een grote groep bedrijven. Groot en klein.

Hoe werkt het?

Pluralis werkt als volgt. Je maakt een account en opent een wedstrijd om de conversie van je landingspagina te verbeteren. Je geeft de URL aan van de huidige locatie en beschrijft wat het doel is van de pagina (wat wil je dat bezoekers doen?). Je beschrijft zelf ook alle do’s en don’ts waar de deelnemers zich aan moeten conformeren. Vervolgens geef je aan welke elementen (content blocks) je geoptimaliseerd wil hebben. En tenslotte, het is immers een wedstrijd, bepaal je het prijzengeld. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om 1000 euro te betalen aan de optimalisatiespecialist die de conversie laat stijgen met 10-25% en 1500 euro voor diegene die een verbetering van meer dan 25% realiseert.

Aan de andere kant van het proces bevindt zich een groep optimalisatiespecialisten. Via Pluralis krijgen zij toegang tot je pagina en de mogelijkheid om titels, tekst, plaatjes etc. te veranderen. Pluralis gaat de verschillende ontwerpen uiteindelijk testen (met echte bezoekers) tot een significante winnaar is gevonden. Wordt er geen conversieverbetering gerealiseerd dan betaal je ook niks. No cure, no pay dus!

Een uitgebreide beschrijving van het hele proces vind je hier.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Het idee voor Pluralis is in 2010 ontstaan. Een vriend van me die een eigen software bedrijf heeft en zijn producten louter online verkoopt, liet me een designwedstrijd zien die hij opgezet had via 99designs.com. Prachtig!

Toen hij me later vertelde dat hij ook een aanbod had ontvangen van een conversieoptimalisatiebureau die hem 40% conversieverbetering garandeerde schoot hij uit zijn slof. Hoe kan iemand dat garanderen? Als dat waar was dan zou hij direct €100.000 op tafel leggen. 40% meer conversie betekent immers miljoenen extra omzet. Toen puntje bij paaltje kwam en na wat doorvragen bleek de garantie van de 40% toch minder hard dan gehoopt. Het goede nieuws was wel dat bij mij het idee van een soort 99designs voor conversieoptimalisatie was geboren :-).

Wie helpen er eigenlijk mee om de conversie te verebeteren?

Onze community bestaat inmiddels uit meer dan 2.000 ‘optimizers’, zoals wij ze noemen. Een aantal dat nog elke dag groeit. Dit zijn ROI gedreven copywriters, designers, SEO en online marketing specialisten. We zien dat gemiddeld zo’n 15 tot 20 mensen zich inschrijven op een optimalisatieklus.

Vanwege concurrentieoverwegingen ziet overigens alleen de wedstrijd-eigenaar de performancecijfers zoals bezoekers, conversies en conversie-ratio’s. De deelnemende optimalisatiespecialisten zien alleen de performance van hun eigen ontwerp.

Kun je wat resultaten delen?

Op onze website hebben we een aantal praktijkcases gedeeld. Je kunt ze hier bekijken.

Waar zie je Pluralis over enkele jaren?

De markt voor (conversie)optimalisatie groeit hard en wordt becijferd op 10 miljard in 2016. Dankzij de unieke en ‘game-changing’ aanpak van Pluralis hebben we een hele eigen plek in deze markt gecreëerd. We verwachten dat we over enkele jaren nog steeds het grootste platform van ‘Crowdsourced Conversion Rate Optimization’ zijn. Daarnaast gaan we onze focus ook verbreden naar mobiele optimalisatie, zoekmachineoptimalisatie, e-mail marketing en meer.

Tenslotte; waarom zou iedereen Pluralis moeten gebruiken?

Mijn eerste antwoord is dan: GELIJKE KANSEN voor iedereen. Dat klinkt heel nobel maar wat ik daar mee bedoel is dat bedrijven die gebruik willen maken van conversie-optimalisatiediensten niet per definitie met bureaus aan de slag hoeven en duizenden euro’s moeten investeren. Ook de kleinere spelers in de markt kunnen deze tak van sport gaan beoefenen en betalen op basis van resultaat en niet op basis van inspanning.

Aan de andere kant zijn er de optimalisatiespecialisten. Voor hen is Pluralis een mooi platform om hun capaciteiten te tonen. En zij worden enkel gewaardeerd op basis van resultaat en niet op basis van een gelikte pitch, geo-locatie of hoe ‘good looking’ iemand is :-).

Wat is jullie mening?

Ik ben benieuwd naar jullie mening over een dergelijk platform. Is dit iets waarvan je zou overwegen om deel te nemen (als bedrijf of als specialist)? Is dit de toekomst? Of horen we hier over een tijdje niks meer van? Laat je horen via de comments.

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.