Nog steeds een afhaakmoment voor velen: dat ellenlange online registratieformulier dat je moet invullen om lid te worden van een website, laat staan om een product of dienst aan te schaffen. Er zijn vele redenen waarom bezoekers afhaken terwijl ze midden in de “koopfunnel zitten”, maar een hele belangrijke is die van de “uitgestelde conversie”. Men stopt nu met het koopproces, met de intentie om daar later mee verder te gaan. Later, omdat het een aankoop is waar meerdere mensen binnen een gezin over moeten beslissen, of gewoon later omdat de lunchpauze nu voorbij is.
Ik schrijf met opzet “intentie”, want het spreekt voor zicht dat er behalve een deel zal zijn dat deze intentie weer oppakt en alsnog converteerd, maar een ander deel nooit meer tot aankoop over gaat. Simpelweg vergeten, of gewoon jouw site / aanbod niet meer kunnen vinden…
Het zal positief bijdragen aan het genereren van meer uitgestelde conversie wanneer je in staat bent om op het juiste moment de eerder afgehaakte bezoeker te informeren over het feit dat hij was afgehaakt.
Waarom geef je de bezoeker niet de mogelijkheid om al direct voordat hij daadwerkelijk de koopfunnel wil ingaan een subconversiepunt te kiezen in de vorm van het opgeven van enkel een emailadres? “Dit traject kost x minuten en je hebt nodig Y en Z. Gaat dat nu niet lukken: vul dan hier je emailadres in en dan sturen we je een reminder”. Als de bezoeker maar eenmaal zijn emailadres heeft ingevuld kun je blijven meten of er via dat emailadres inderdaad een conversie geweest is. Zo niet? Stuur een nieuwe reminder (op vaste momenten, niet te vaak en met een “opt-out” mogelijkheid uiteraard). Artikel in aanbieding of lager in prijs? Stuur een reminder!
Dit lijkt enigszins op de mogelijkheid om bezoekers de mogelijkheid te geven zich per email te laten informeren over het feit dat een product weer op voorraad is of de mogelijkheid een email te ontvangen zodra een product of dienst beneden een bepaald bedrag is gekomen. Het grijpt echter directer in op de verbetering van de conversie in de koopfunnel (deze andere groep start in principe geen koopfunnel voordat het product op voorraad is of voor een bepaalde prijs te koop).
De paar testen die ik heb gezien lopen gemiddeld rond de 30% meer uitgestelde conversies (stijging van aantal conversies t.o.v. afgebroken funnels). Na filtering vanwege het feit dat er een daling plaats vindt in directe conversies blijft daar gemiddeld 15% tot 20% van over. Deze cijfers zijn echter niet echt representatief en gelden voor een specifieke brache.
Zijn er mensen die hier mee hebben getest en conversie verbetering cijfers willen delen? Of misschien wel site eigenaren die aan de hand van dit artikel dit willen uitesten? Ik kijk graag mee om te bepalen wat de uitval en uitgestelde conversie nu is en wat deze wordt na invoering van de email reminder optie!
Reacties (1)