Life hacks… je kent ze wel: van die Pinterest ideeën over hoe je je keukenkastjes zo efficiënt mogelijk kan indelen of hoe je het beste een ananas kan ontkernen. Ik zal het eerlijk toegeven, ik hou er van! Maar ook in het dagelijkse leven van een CRO Specialist zijn life hacks stiekem best handig. In dit artikel deel ik de – voor mij – onmisbare life hacks. Oh, delen op Pinterest is natuurlijk toegestaan! 😉
1. Usabilityhub
Naar mijn idee is deze (gratis) tool nog redelijk onbekend en daarom des te leuker om het met jullie te delen. Usabilityhub biedt de mogelijkheid om usability-onderzoeken online uit te voeren. Er zijn talloze mogelijkheden. De functie die het makkelijkst te gebruiken is, is de preference test. Je kan designs, microcopy varianten en prototypes met collega’s of – nog beter – users delen en zij kunnen kiezen welke variant hen het meest aanspreekt. Voor jou als CRO Specialist is dit een snelle en makkelijke manier om feedback te krijgen op je ideeën. Een andere must-try van deze tool is de five-seconds test, waarbij een design voor – zoals de naam al zegt – vijf seconden wordt getoond. Hierna kun je dergelijke vragen stellen als: “wat viel je op?”, “waar ging de advertentie over?”. Handig om te kijken of de boodschap van je advertentie in vijf seconden ook echt overkomt zoals je hebt bedoeld. Volgens Microsoft hebben mensen namelijk een kortere aandachtsspanne dan goudvissen. 🙂
Maar waarom is deze tool een life hack? Bij fonQ vergroten we hiermee de betrokkenheid van stakeholders op een simpele en snelle manier. Eindeloze discussies in CRO/UX meetings over zaken als kleur of lettertypes zijn dus passé. Vooral het gemak en de snelheid waarmee je feedback krijgt is ideaal.
2. Visualping
Scientia Potentia Est. Oftewel, kennis is macht! Het kan namelijk geen kwaad om je concurrentie of marktleiders in de gaten te houden. Niet alleen kun je hiermee inspiratie halen uit lopende a/b-testen maar zo blijf je ook op de hoogte van het kwaliteitslevel op de markt. Visualping neemt bijna al het werk uit de handen. Je maakt gratis een account aan, geeft de URL’s op van de wijzigingen die je wilt volgen, en klaar! Je ontvangt nu dagelijks de wijzigingen die andere retailers online doorvoeren in je mailbox.
3. Inspiratie ideeën halen uit klantreviews
Klantreviews zijn een kwalitatieve bron waar je zó veel uit kan halen. Klanten geven (bijna) letterlijk aan wat ze goed of minder goed vinden. Gebruik de positieve feedback van je klanten om eens met een frisse blik je Unique Selling Points te herschrijven. Vertaal deze USP’s naar klantvoordelen en stel hierbij de vraag: “what’s in there for me?”. Ook kunnen goede eigenschappen leiden tot interessante microcopy varianten die je vervolgens kunt gaan testen op bepaalde pagina’s. Gebruik zo veel mogelijk de spreektaal en de woorden van je klant om zo op hetzelfde niveau met je doelgroep te communiceren. Wees niet getreurd bij het lezen van de minder goede eigenschappen. Gebruik deze juist bij het bepalen van de prioritering van je dagelijkse werklijst.
Wanneer je website nog niet genoeg klantreviews heeft, ga dan eens op zoek naar de reviews van je concurrenten. Bekijk de minder goede reviews en vertaal deze naar sterktes voor jouw bedrijf. Wat was het spreekwoord ook alweer? The enemy of my enemy is my friend?
4. Alleen gaat sneller, samen kom je verder
Het komt heel vaak voor. Je bent zo gefocust op je vakgebied waardoor het soms lijkt alsof je in je eigen bubbel leeft. Dit kan ervoor zorgen dat je snel stappen kan maken en kan opleveren, maar is dit ook altijd het juiste? Probeer eens uit je comfortzone te stappen en organiseer een brainstormsessie met collega’s (of natuurlijk klanten) waar je maar weinig contact mee hebt. Zij kunnen nieuwe inzichten geven en ervoor zorgen dat je tijdelijk deze bubbel verlaat. Nu is dit misschien niet zo spannend, maar probeer deze brainstormsessie op een creatieve manier in te steken. Zorg ervoor dat de groepsdynamiek goed verdeeld blijft en dat iedereen zich uit durft te spreken. Dit kun je stimuleren door bijvoorbeeld een ja-en-cultuur in plaats van een nee-maar-cultuur te creëren.