Via deze weg namens het hele webanalisten.nl team veel geluk, wijsheid en plezier in 2012! Traditiegetrouw starten we aan het begin van het jaar met een overzicht van het algemene bezoekersgedrag en de meest gelezen artikelen van het afgelopen jaar. Zoals we dit de voorgaande jaren al deden voor 2009 en 2010.
Twitter vervangt RSS
Het bezoek dat wij via onze RSS feed ontvangen is ruim gehalveerd in 2011. Ook de artikelen zelf worden minder gelezen in RSS readers (we bieden een volledige feed aan, dus je hoeft niet door te klikken naar webanalisten.nl). Waar in 2010 nog ongeveer 35% van het bezoek onze artikelen direct of indirect las via RSS, was dit afgelopen jaar nog maar 15%.
Andersom is de instroom via twitter (combinatie van de t.co twitter url’s, twitter als bron en onze eigen short url service via anali.st) in 2011 verdubbeld. Twitter zorgt nu voor 25% van het bezoek aan onze artikelen. Facebook zit op dit moment op 2%, simpelweg omdat ons bereik (met ongeveer 250 leden) daar aanzienlijk kleiner is dan de ruim 2000 volgers via Twitter. Twitter is de plek geworden waar mensen zich laten voeden met links in plaats ze zelf verzamelen via RSS.
Chrome is de winnaar
Waar in 2010 zowaar toevallig nog even Internet Explorer de meest gebruikte browser was op deze website (36%, omdat Firefox dat jaar al hard daalde ten gunste van Chrome) is Chrome nu de nieuwe browser kampioen. Over het hele jaar heen is het volgende gebeurd van 2010 naar 2011:
- Internet Explorer: van 36% naar 28%
- Firefox: van 35% naar 29%
- Chrome: van 16% naar 26%
Officieel is Firefox dus nog de leider van 2011. Dit komt omdat in 2010 de Firefox mensen al meer overstapten naar Chrome en in 2011 de Internet Explorer mensen dit meer zijn gaan doen. Als je echter kijkt naar de laatste 2 maanden van 2011 dan zie je dat Chrome een aandeel heeft van 29% en Internet Explorer en Firefox beiden 26%. De voorspelling die ik begin van dit jaar maakte: “In dit groeitempo lijkt het er op dat in de laatste maanden van 2011 Chrome de meest gebruikte browser op webanalisten.nl is!” is dus waarheid geworden.
Mobiel bezoek
Mobiel bezoek aan webanalisten.nl is in 2011 verdubbeld ten opzichten van 2010. Het aandeel per artikel over het hele jaar heen is nu 10% (tegen 5% vorig jaar). Wat vooral opvalt is de verdeling tussen de (I)pads en de (I)phones. Deze is nu 50/50, waar het aandeel van de Ipad vorig jaar nog weinig voorstelde. Ook opvallend: het marktaandeel van Apple binnen mobiel bezoek op webanalisten.nl is gedaald naar 40%. Alle Android toestellen zijn hier aan de winnende hand qua marktaandeel. In absolute aantallen is het Apple bezoek overigens niet teruggelopen.
De groei in mobiel in 2011 is voor webanalisten.nl dan ook volledig toe te schrijven aan Android. Benieuwd hoe dat in 2012 eruit ziet! Ook al hebben wij niet de type content dat je even heel snel via mobiel leest, we zullen er in 2012 meer rekening mee moeten houden!
Top 15 artikelen van 2011
Dit jaar gekozen voor eenvoud. Simpelweg een top 15 gemaakt van het aantal bezoekers van een artikel. Omdat we in april zijn overgegaan van design zijn er flink wat trendbreuken in sociale interactie (ten gunste). De laatste maand zijn er echter ook wat technische problemen met de twitter en facebook api’s (ten ongunste van de sociale interactie). Ik heb het aantal tweets en likes opgenomen in de tabel, maar ze wegen niet mee in de ranking van de top 15. Dit geldt ook voor de comments. Het aantal comments per bezoeker blijft overigens verder dalen. Misschien moeten wij dan toch ook aan de facebook comment integratie in 2012? Als auteur is het immers nog fijner om een comment te ontvangen dan een ReTweet of een Like!