Waarom je je Minder Moet Focussen op Pageviews.
Er worden dagelijks miljoenen posts de wereld in geslingerd, en maar een klein gedeelte van die puinhoop aan content wordt gelezen. Van alle mensen die jouw content tegenkomen, leest 55 procent de post in minder dan vijftien seconden.
Toch worden pageviews nog vaak gebruikt om het succes van content te meten: ‘’Mijn blogpost is al 5.000 keer bekeken!’’ Maar als die bezoekers binnen vijftien seconden je website alweer weggeklikt hebben, wat zegt dat dan?
Zelfs al nemen mensen de tijd om een gedeelte van je artikel te lezen, de kans dat ze het in zich opnemen is erg klein. Het internet heeft onze gewoonten erg veranderd: waar we vroeger de tijd namen om iets te lezen, skimmen we nu webpagina’s. Daarnaast lezen we op het web zo’n 25% langzamer dan op papier.
Bezoekers, sessies en unieke bezoekers
Stel je voor dat je net een nieuwe website gestart bent. Je website wordt op de eerste dag bezocht door 1 persoon. Je statistieken geven dit als volgt weer: 1 bezoek (sessie), 1 unieke bezoeker en 1 pageview. Pageviews geven het aantal kliks op je website aan, terwijl de unieke bezoekers aangeven hoeveel mensen er op je website terecht komen. Een unieke bezoeker kan dus voor een heleboel pageviews zorgen als hij even rondkijkt.
Je snapt dat dit snel hoog kan oplopen, en dat een website misschien wel 200.000 bezoekers per jaar kan hebben, maar als 90% daarvan meteen weer vertrekt en slechts 3% een actie onderneemt, zoals het invullen van een contactformulier, dan spreek je niet van een erg succesvolle website.
Maar wat moet ik dan wel meten?
Gelukkig zijn er nog een hoop andere handige statistieken die je kunt gebruiken om je bezoekers beter te leren kennen en je website te optimaliseren. Die statistieken kunnen er in eerste instantie nogal chaotisch uitzien, daarom zetten we de vier belangrijkste voor je op een rijtje.
Bouncepercentage
Je ‘bouncerate’ is het percentage bezoekers dat na op je website te klikken meteen weer vertrekt. De bezoeker komt op je website, constateert dat de content niet relevant is en klikt weg. Een hoog bouncepercentage betekent vaak dat de website niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers. Het bouncepercentage is ook een indicatie van de tevredenheid van je bezoekers. Voor Google een belangrijke statistiek om te beoordelen hoe waardevol je website is. Hoe waardevoller Google je website acht, hoe hoger je terecht komt in zoekresultaten.
Je kunt een aantal dingen doen om je bouncerate te verlagen. Plaats bijvoorbeeld links naar andere relevante pagina’s in een blogpost en verminder het aantal pop-ups en advertenties zodat je bezoekers niet afgeleid worden.
Pagina’s per sessie
Het aantal pagina’s per sessie geeft aan hoeveel pagina’s er gemiddeld tijdens een bezoek worden aangeklikt. Als iemand via een zoekopdracht op je website terecht komt en vervolgens twee maal doorklikt, dan telt dit als drie pagina’s per sessie. Met dit cijfer kun je dus inzien hoe interessant bezoekers je content vinden.
Daarnaast zegt het aantal pagina’s per sessie ook veel over je interne linkstructuur. Wil je dat je bezoekers meer pagina’s per sessie bezoeken? Voeg dan meer relevante links toe naar andere content van je website, bijvoorbeeld in een blogpost.
Sessieduur
De gemiddelde sessieduur geeft aan hoe lang men per bezoek gemiddeld op de website aanwezig is. In deze statistiek zitten ook bouncers verwerkt die maar 1 pagina hebben bekeken. Als je Google Analytics gebruikt, is het belangrijk om te weten dat Google uitgaat van een maximale sessieduur van 30 minuten. Als iemand je website verlaat en binnen 30 minuten weer terugkomt, dan wordt dit als hetzelfde bezoek gerekend. Komt de bezoeker later dan een half uur terug? Dan rekent Google dit als een nieuw bezoek.
Over het algemeen geldt dat des te langer een bezoeker op je website blijft, hoe interessanter zij je content vinden. Wil je je sessieduur graag verhogen? Ook dan kan een goede interne linkstructuur van pas komen. Een andere manier om bezoekers langer op je website te houden is het insluiten van video’s van YouTube.
Conversies
Conversies zijn de acties die mensen ondernemen op je website. Ze vullen bijvoorbeeld een contactformulier in of downloaden een bestand. Veel webstatistiekprogramma’s meten allerlei verschillende soorten conversies. Let er wel op dat je bij programma’s als Google Analytics eerst doelen moet stellen zodat Google weet dat de conversie is volbracht, en het doel dus behaald is.
Als je weinig conversies hebt, ga dan na of je call-to-action buttons goed genoeg opvallen op bepaalde toestellen, zoals mobiele telefoons. Daarnaast is het belangrijk dat de navigatie duidelijk is. Als bezoekers te lang naar een bepaalde pagina moeten zoeken, haken ze meteen af.
En nu?
Je kunt enorm veel dingen aflezen in je webstatistieken, maar voor organische vindbaarheid zijn deze het belangrijkste. Statistieken zullen voor elke website anders zijn. Een blog met informatieve artikelen zal een hogere bouncerate hebben dan een webwinkel, omdat mensen nu eenmaal vertrekken als ze antwoord op hun vraag hebben gevonden.
Wees je bewust van alle verschillende statistieken en welke het belangrijkste zijn, dan ben je al een heel eind op de goede weg!