Als conversie optimalisatie specialist duik ik bij een nieuwe klant altijd eerst in de bezoekersgedragsdata. Het geeft mij richting om te bepalen welke pagina’s in aanmerking komen voor verbetering. Pagina’s met grote aantallen bezoekers, te lange leestijden, te hoog aantal afhakers, te veel op en neer klik gedrag. Geen enkele website is perfect.
Zodra ik weet waar ik ga verbeteren, dan wordt het tijd om te bepalen wat en hoe je gaat verbeteren. Als ik na al die jaren terugkijk herken ik daar een patroon in. Het zijn altijd dezelfde type verbeteringen waarmee in het begin het verschil wordt gemaakt:
Tip 1: Waarom
Waarom besta je, wat is je verhaal, wat is je missie? Waarom is het bedrijf ooit gestart? Wat zat je dwars en wat wilde je bereiken? Een mooi bondig blokje met persoonlijke informatie over het bedrijf, de mensen en wat je wilt bereiken wil je consequent laten terugkomen op je webpagina’s. Het zorgt er voor dat bezoekers voor jou kiezen om wie je bent en wat je doet. Dat helpt mee met meer conversie op korte en lange termijn.
Tip 2: Minder content
Als ik een euro zou krijgen voor elke tekst en pagina die overbodig is op het internet zou de geldpers wat harder moet draaien… Bezoekers komen met een bepaalde reden naar je website. Die informatie willen ze snel zien en goed doorheen kunnen scannen. Alle andere informatie is afleidend en overbodig. Met het verminderen van content op een pagina zie ik de conversie altijd omhoog gaan. Een homepage of landingspagina heeft echt geen 5 verschillende boodschappen of ingangen nodig.
Tip 3: Visual Cueing
De grafische elementen op je pagina dwingen je altijd een bepaalde kant op te kijken. Of naar zichzelf, maar vaker naar een ander deel van de pagina. Dit is vaak niet in balans. Ik zie erg vaak tegengestelde richtingen. De button opmaak laat je dan de ene kant op kijken en de foto waar je op uit komt kijkt weer terug. Met het in balans krijgen van het lijnen en focus spel op een webpagina verbeter je de conversie aanzienlijk.
Tip 4: Call to Action
Uiteindelijk moet de bezoeker natuurlijk ergens klikken voor een volgende stap. Deze button is vaak niet goed zichtbaar en staat vaak op een onduidelijk plaats. De Call-to-Action mag gewoon meerdere keren voorkomen op de pagina. Boven en vooral ook onder de belangrijke content. De juiste kleur, boodschap en vooral ook informatie rondom de knop maken veel verschil uit. Wat volgt er naar de klik, vertel het vooraf – het levert veel conversieverbetering op.
Tip 5: Product in beeld
Als de bezoeker eenmaal is verleid om een product of dienst te bestellen, of gewoon een vragenlijst of serviceformulier in te vullen, dan gaat het vaak fout. Niet technisch, maar visueel. De bezoeker krijgt een formulier te zien waar van alles moet worden ingevuld, maar de reden waarom dit zou moeten wordt niet meer getoond. Het visueel in beeld blijven tonen van het product, de dienst, de invulreden verhoogt de conversie nagenoeg altijd.
Reacties (7)