De 7 gewoonten van succesvolle webanalisten

Webanalisten uiterlijkWebanalyse, of nee, het omzetten van de data uit analyse naar inzichten en acties, is mensenwerk. Je zoektocht naar deze mensen start je natuurlijk via webanalisten.nl vacatures, maar wie zoek je eigenlijk? Het leek het mij verstandig om eens stil te staan bij het ideale profiel van de webanalist / conversie optimalisatie specialist. Vergeet hierbij te vragen naar hoeveel iemand hoeveel ervaring heeft met welk pakket.. Pakket ervaring is handig, maar mag niet de enige reden tot aannemen zijn. De tips zijn gebaseerd op het artikel: de 7 gewoonten van succesvolle webanalisten.

  1. Denkt altijd aan het grote geheel.
    Een goede webanalist is iemand die verder kijkt dan alleen de rapportage. Hij leeft niet binnen zijn eigen beschermde muren en kijkt graag om zich heen. Door actief contact te zoeken met afdelingen die zouden moeten sturen op inzichten vanuit webanalyse begrijp je beter wat zij nodig hebben. Een goede webanalist begrijpt waarom er wordt geanalyseerd.
  2. Heeft een klantcentrale focus.
    Een goede webanalist begrijpt dat er zonder website bezoekers geen webanalyse nodig is. Als eerste denkt de webanalist daarom altijd aan wat de bezoeker nodig heeft, wat zijn de verwachtingen van de bezoeker bij het bezoeken van de webpagina? Een goede webanalist verliest zich dus niet in pageviews, maar in de bezoeker die deze pageviews veroorzaakt. Alle aanbeveling zullen dan ook gericht zijn op een betere user experience en vanuit nature begrijpt de webanalist dan ook usability problemen.
  3. Zeer ervaren spreadsheet gebruiker.
    De webanalist is binnen de gehele organisatie de expert in het gebruik van spreadsheets zoals Excel. Enerzijds voor het bewerken van data, maar anderzijds voor het presenteren. Om inzichten uit data begrijpelijk te presenteren moet je weten hoe je welke tools hiervoor kunt inzetten.
  4. Innovatieve denker en nieuwsgierig.
    De wereld van webanalyse en conversie optimalisatie is, zoals geheel internet, continue in beweging. Veranderingen, vernieuwingen en verbeteringen zijn van elke dag. Een goede webanalist volgt alle belangrijke webanalyse nieuwssites en weblogs (welke subjectieve mening we binnenkort zullen publiceren) en door deze informatiestroom (waar hij ook actief feedback op geeft of zelfs in participeert) is hij dagelijks bezig met nieuwe theorieën en nieuwe methoden om tot (meer) inzichten te komen. Elke nieuwe tool die wordt ontsloten wordt binnen een week uitgeprobeerd. Een goede webanalist kent dus clicktale, crazyegg en google website optimizer en heeft hier gebruik van gemaakt.
  5. Kan diplomatiek communiceren.
    De inzichten vanuit webanalyse kunnen een zeer grote impact hebben op de bedrijfsvoering. Om goed over te brengen wat er moet worden aangepast op basis van inzichten door webanalyse moet je een zeer goede communicator zijn met gevoel voor diplomatie. De goede webanalist is in staat om met overtuiging en overredingskracht aan managers uit te leggen waarom het goed iets te gaan veranderen. Een webanalist die dit niet kan heeft geen bestaansrecht anders dan de rest van zijn leven rapporten opleveren (tips en trucs hoe managers te overtuigen van jouw inzichten is natuurlijk een volgend gewenst artikel op deze website).
  6. Gefocussed op inzichten die tot verbetering leiden.
    Een webanalist die plezier heeft in het opleveren van rapporteren die door managers aan hem worden gevraagd is geen succesvolle webanalist. Het gaat niet op data en rapporten. Het gaat om inzichten. Een goede webanalist verstaat de kunst van het weglaten. Waarom gebeurt er wat er gebeurt is de enige KPI die echt van belang is. Een goede webanalist maakt aanbevelingen op basis van de inzichten. Niet zomaar aanbevelingen, daadwerkelijk uitvoerbare aanbevelingen. Een goede webanalist kijkt dan ook verder dan alleen maar kwantitatieve data analyse en beschikt over een flink arsenaal aan kwalitatieve meettools.
  7. Weet wat concurrende websites doen.
    Hoewel het originele artikel terecht “humor” noemt als een belangrijk wapen en Jim Sterne in de comments wil toevoegen dat het belangrijk is dat een webanalist altijd zijn inzichten kan uitleggen aan een 4-jarige, zou ik graag zien dat webanalisten ook over de muur kijken van het eigen bedrijf. Om goede aanbevelingen te kunnen maken is het belangrijk om te weten wat alle concurrenten doen. Benchmarking van bezoek, conversie, maar ook functionaliteiten en usability op de website. Als je jezelf wilt onderscheiden moet je weten hoe je dat kunt doen en ook meten of je dat doet! Een goede webanalist weet dus precies hoe de websites van de concurrenten in elkaar zitten.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.