Hoe verleid je mensen op hun mobieltje? Scott Weiss gaf op Design for Conversion – Mobile een presentatie in 2 delen. In het eerste deel legt hij uit hoe Symbian mensen verleidt om mee te werken aan het doel om Symbian het meest intuïtieve mobiele Operating System te maken. In het tweede deel geeft hij 8 tips om een mobiele dienst echt verleidelijk te maken.
Scott Weiss & Symbian
Scott (die voor Symbian werkte bij onder andere Apple en MicroSoft en auteur is van ´Handheld Usability´) heeft een passie met de mobiele gebruikerservaring. Hij is verantwoordelijk voor de user interface van Symbian en stippelt de toekomst van de gebruikerservaring van dit mobiele operating system uit.
Symbian is not-for-profit en open source, en heeft als missie om ´compatible, compelling, complete and royalty free´ te zijn. Om deze missie zo goed mogelijk te volbrengen heeft Symbian zich één hoger doel gesteld: Het construeren van communities en te verleiden om mensen mee te laten werken aan de droom van een 100% intuïtieve mobiele user interface.
Hoe verleid je mensen om mee te werken aan jouw project?
In het eerste deel licht Scott toe hoe Symbian mensen verleidt om actief deel te nemen aan het Symbian project. Scott zet daartoe op vele online platformen (denk aan een Symbian GetSatisfaction-community, blogs, wiki´s, Google docs et cetera) de volgende vier wapens in:
- Beloon (reward)
Symbian beloont mensen die een bijdrage leveren niet met geld, maar met andere middelen. Die zoeken ze vooral in Kudo´s en het geven van positieve aandacht in social media. Symbian bedankt je dus voor je bijdrage ´out in the open´ op twitter, facebook, et cetera. - Bouw een competitie element in
Ideeën die mensen aanleveren (op ideas.symbian.org) laat Symbian door andere community members beoordeelden (als ´support´ of ´scrap´). Mensen die een bijdrage leveren, zullen daardoor extra hun best doen om te zorgen dat hun idee een top beoordeling krijgt (en goede ideeën komen snel bovendrijven). - Maak er teamwerk van
Laat community members niet alleen ideeën en suggesties aanleveren, maar laat ze actief meewerken aan de projectdocumenten (Symbian laat community members op Google docs samenwerken). - Toon de droom
Maak de community members enthousiast door de (verre) toekomst te tonen (je droom). Symbian heeft hiervoor een filmpje laten maken met hoe Symbian zou moeten kunnen werken. Door deze droom raken mensen enthousiast om mee te werken.
Hoe maak je een mobiele interface verleidelijk?
In het tweede deel behandelde Scott pijlers die van een mobiele dienst een verleidelijke mobiele dienst maken. Ik destilleerde daaruit de volgende 8 punten:
- Duurder = beter
Toon niet één prijsniveau, maar meerdere. Mensen associëren duurder met beter, en zijn alleen al daardoor makkelijk te verleiden om voor een duurdere variant te kiezen. - Het ja-momentum
Mensen hebben de neiging om in een ´ja´ flow te komen. Dus heb je een afhaakmoment, zet het dan midden in, of aan het eind van een aantal andere vragen die de telefoonbezitter toch wel met ja beantwoord. - Compliance laddering
Zorg dat je al je compliance vragen op één hoop gooit en in één keer goed laat keuren. Dat verkleint het gevoel dat je voor van alles toestemming vraagt, of dat iemand bij één van de stappen denkt, ´maar dat wil ik niet´ (want die toestemming valt minder op tussen de rest). - Het sociale bewijs
Probeer in je mobiele dienst iets te vinden dat mensen willen delen met hun netwerk. Vrienden / bekenden in dat netwerk worden zo sneller verleid om je mobiele dienst ook af te nemen.. - Schiet op!
Verleid je gebruiker om op te schieten met z´n aankoop, door schaarsheid en/of haast te creëren (´2 items store´, ´alleen vandaag geldig´). - Alerts
Bouw – indien mogelijk – regels in je mobiele app, op basis waarvan je de gebruiker een (waardevolle) alert kunt geven. Op deze push manier verleid je de gebruiker de applicatie te gebruiken, terwijl hij er op dat moment (blijkbaar) zelf niet aan dacht. - Gehoorzaamheid aan autoriteit
Zorg dat je applicatie / mobiele site dé autoriteit op jouw specifieke gebied is. Hierdoor zullen gebruikers zich braver gehoorzamen aan jouw autoriteit (en je mobiele dienst vaker gebruiken). - Gemak
En als laatste een open deur. Zorg dat je app extreem aangenaam (convenient) in het gebruik is…
Scott´s presentatie was lastig om te volgen omdat er, ondanks erg grappige illustraties, nauwelijks structuur in zat. Ik bleef aan het eind dan ook zitten met de vraag of dit nu echt dé meest effectieve verleidingstrucjes op de mobiel zijn. Hebben andere trucs als cross sell, suggestive selling, (shared) whishlists, targetting (behavior, profile, location, …) en dergelijke minder zin? En verschilt dat per markt, type dienst, type gebruiker en wellicht type mobiel?
Benieuwd wat jij / anderen denken over wat wel en niet werkt op mobiel…
Reacties (2)