Het is bekend dat webpagina’s niet gelezen worden maar gescant. Daarbij wordt er meer naar grafische afbeeldingen gekeken dan naar tekst. Nu is het mogelijk om met een grafische afbeelding, in het bijzonder een mens, een gezicht, te zorgen dat de bezoekers naar een bepaald deel van de omgeving rond de grafische afbeelding kijken.
Met veel plezier zag ik ooit in een posting van Bryan Eisenberg een link staan naar een eyetracking heatmap van Bunnyfoot. Het voorbeeld is hieronder opgenomen. Bekijk eerst eens de 2 verschillende reclame uitingen en daarna de heatmaps daarvan daaronder.
Opeens is zichtbaar hoe belangrijk de kijkrichting is van de persoon op de foto. Bij het scannen van de afbeelding ben je vanzelf geneigd daar te kijken waar de persoon heen kijkt. Dit betekent dat je bij het uitzoeken van fotomateriaal voor je website niet alleen passende modellen moet vinden voor bij je bedrijf / product / dienst en doelgroep, maar ook specifiek een foto die bijdraagt aan extra focus op je aanbieding of de call to action.
Kijk eens naar onderstaand voorbeeld vanaf de website van SNS Bank (productpagina keuzedeposito). Links is de huidige foto, rechts de foto even snel gespiegeld met de kijkrichting naar de call to action (aanvraag button).
Welke van de 2 foto’s zal zorgen voor een betere conversie? Ik zou die resultaten graag eens vanuit een A/B test zien! Reinout?
Reacties (7)