Op 13 en 14 maart vond het Webanalytics congres 2013 plaats in Houten. Voor Webanalisten bezocht ik de congresdag en deel ik met jullie mijn highlights van de parallelsessies.
Rianne Jacobs: Social media metrics
Rianne begon haar presentatie over de offline cultuur binnen Kwik-fit. Voor haar komst werd sociale media nog niet ingezet binnen de externe communicatie. De focus lag vooral op adverteren. Rianne wilde graag via sociale media de jongere doelgroep bereiken. Hoe heeft ze dit traject opgestart?
Rianne geeft aan dat je de sociale bezoeken dient door te meten in Google Analytics:
- Voeg campaign tracking toe bij je sociale media campagnes. Tip van Rianne: gebruik de chrome extensie ‘final URL’, zodat je de campagnes met én zonder hoofdletters in één overzicht kunt bekijken.
- Meet je sociale media buttons door, die verwijzen naar je pagina op Facebook/Twitter.
- Meet je sociale sharing buttons door. Hiervoor dien je deze code te plaatsen om het werkend te krijgen.
Conversie attributie social
Ook voor je sociale media activiteiten kun je conversie attributie laten uitrekenen. Hiervoor dien je kanaalgroepen aan te maken, zodat je per campagne kunt zien hoeveel je sociale media campagne oplevert.
Social media monitoring
Rianne gaat uitgebreid in op het monitoren van je sociale media activiteiten. Zij gebruikt hiervoor de tool Coosto. Wat kun je met deze monitoring tool bekijken?
- Welke onderwerpen worden besproken door jouw doelgroep?
- Je kunt tot 3 jaar terugkijken, wat er is besproken door jouw doelgroep
- Je kunt segmenteren per sociale media bron
- Regionale segmentatie per onderwerp
Afhankelijkheid van Coosto
Er werd een zeer terechte vraag gesteld over deze tool. Word je sociale media aanpak niet afhankelijk van deze tool? Rianne gaf aan dat zij bezig zijn met het bouwen van een API om deze afhankelijkheid te verminderen.
Kortom
Een zeer praktische presentatie, waarmee je als webanalist je voordeel kunt doen. Ik vond vooral de chrome extensie van de URL maker een eyeopener. Dit gaat mij veel tijd besparen bij het ‘taggen’ van campagnes!
Je kunt Rianne’s presentatie hier op Slideshare bekijken.
Gerron Mulder: A/B testen in de praktijk
Gerron Mulder van Spilgames ging in zijn presentatie dieper in op hun ervaringen met A/B testing. Hoe pakken zij een dergelijk traject aan?
Gerben geeft aan dat zij de volgende tools gebruiken bij hun online optimalisatie:
Gerron geeft aan dat zij ter voorbereiding van iedere test de gebruikerservaring op iedere pagina onderzoeken:
- Wat is de effectiviteit van de pagina?
- Wat is de gemiddelde navigatietijd op de pagina?
Best practice scroll-reach
Gerben legt uit dat ze met ClickTale de gemiddelde scrollreach per pagina kunnen bepalen. Op één van hun landingspagina’s was te zien dat de bezoekers slechts 200 pixels scrollen. Je dient dus ‘boven de vouw’ de meest relevante content van jouw product te communiceren. Spil Games communiceert daar de meest populaire spellen om zo de gebruiker goed te kunnen bedienen.
De principes van Cialdini: ook geschikt voor A/B testing?
Gerron gaat ook in op het gebruik van beïnvloedingstechnieken bij de uitvoering van A/B tests. Hij geeft aan dat je de volgende technieken kunt gaan gebruiken:
- Reciprociteit
- Commitment
- Sociale bewijskracht
- Autoriteit
- Iemand aardig/leuk vinden
- Schaarste
Gerron gaf jammer genoeg geen testvoorbeelden hiervan. Ik heb alleen ervaring met het testen van sociale bewijskracht. Ik ben wel benieuwd welke beïnvloedingstechniek de meeste omzet zal opleveren.
Kortom
A/B testing krijgt veel te weinig aandacht. Daarom vond ik deze presentatie zo belangrijk. Je ziet dat Spil Games heel ver is met testen. Ik vond het voorbeeld van scroll reach een zeer sterk argument om te gaan testen op je landingspagina. Het was alleen jammer dat Gerron niet meer testvoorbeelden liet zien. Bijvoorbeeld: het succesvol toepassen van behavorial targeting. Maar wellicht komt dit aan de orde bij een volgende presentatie!
Maurits Kaptein: overtuigingsmodellen om de online conversie te verbeteren
Maurits bespreekt in zijn presentatie (zonder PowerPoint sheets) waarom de conversiepercentages off- en online verschillen. Wat kunnen we doen om de conversiepercentages online te verhogen?
Gebruik beïnvloedingsprofielen
Maurits geeft een kijkje in de keuken van beïnvloedingsprofielen en geeft wetenschappelijke onderbouwing om ermee aan de slag te gaan:
- Schaarste, bijvoorbeeld: ‘bijna uitverkocht’
- Sociale bewijskracht. Maurits haalt hier het ‘Ash experiment’ aan. Mensen volgen het gedrag van andere mensen met dezelfde karaktereigenschappen
- Commitment. Begeleid stap voor stap de gebruiker naar de conversie. Maurits geeft hierbij het voorbeeld van een ‘wish list’ om de bezoeker te begeleiden richting de conversie
- Autoriteit. Mensen kijken op tegen instanties met kennis/macht
Maurits geeft het advies om 2 beïnvloedingsprofielen tegen elkaar te testen. Bijvoorbeeld: autoriteit vs sociale bewijskracht.
Verder geeft Maurits het advies om je niet blind te staren op de grafieken/visualisaties van je data. Probeer jouw content te matchen met het gedrag van de bezoeker. Volgens Maurits heeft de marketeer een faciliterende rol, door het geven van opties aan de bezoeker.
Kortom
Leuk om een assistent professor op het Webanalytics Congres te zien spreken. Zijn theorie is goed te begrijpen en zeer duidelijk. Ik had alleen wat meer voorbeelden willen zien. Welk beïnvloedingsprincipe is verantwoordelijk voor de meeste omzet? En in welke fase van het beslissingsproces van jouw gebruiker, dien je welk beïnvloedingsprincipe te gebruiken? Maurits wist wel te vertellen, dat het gebruik van ‘schaarste’ in de reisbranche verantwoordelijk is voor het hoogste conversiepercentage!