Regelmatig kom ik ze nog tegen: de intropagina’s. Niet alleen de websites met flashintro’s, maar ook de websites met een grafische afbeelding en een “click to enter”. Het betreft hier de binnenkomst op de homepage en niet een binnenkomst op een sub of speciale landingspagina.
Waarom staat die “splash page” daar voorafgaand aan de daadwerkelijke homepage? Vaak is het een overweging vanuit branding oogpunt of anders een keuze omdat de daadwerkelijke homepage wat traag laadt. Dat laatste is m.i. een non issue. Een traag ladende website is een website die technsich verkeerd wordt opgebouwd. Er zijn genoeg tips and tricks om dat te verbeteren. Blijft over: de branding discussie. Waarom push je eerst een boodschap om daarna pas te laten zien wie je echt bent?
De vraag die altijd direct in mij opkomt is: “wie bezoekt de daadwerkelijke homepage?”. Dit is publiek dat in ieder geval al weet dat je bestaat. Publiek dat vanuit kennis van jouw bestaan jouw domeinnaam intypt of zoekt naar jouw website binnen een zoekmachine. Het is gericht bezoek. Voor het eerst in aanraking komen met jouw website ontstaat veel meer door advertising (cpc / display), long tail search en/of referral bezoek. Dit bezoek komt echter (als het goed) binnen op een sub of landingspagina. Waarom zou je terugkerend bezoek nog de splashpagina willen laten zien? Zij weten al wie je bent.
Het is wel waar dat nieuwe bezoekers vanuit contact via andere kanalen door website search queries en domein type-ins de website vinden. Hebben zij dan wel die branding nodig? Heeft een bezoeker die binnenkomt na het luisteren van een radio commercial, bekijken van een tv reclame of lezen van een printadvertentie de interesse om door te klikken naar de daadwerkelijke website na het zien van de splash intro? Om een goede match te maken kan ik mij voorstellen dat je aansluitend op je print / radio / tv etc. advertising een splashpagina maakt die past bij de beleving van de campagne van dat moment. Een pagina die je alleen laat zien aan nieuwe bezoekers, waardoor bestaande bezoekers er niet mee worden lastig gevallen. Nadeel is echter dat in de huidige segmentatie tijd meerdere campagne’s simultaan actief zijn, waardoor je nooit weet wat de bezoeker triggerde om bij je te komen. Dit pleit dan toch voor een normale homepage waarbinnen je een contenblok opneemt waarin je kort door advertsiing op andere kanalen getriggerde bezoekers aanspreekt.
Dus: waarom heb je nog een homepage intro pagina? Hieronder een overzicht van afhaakpercentages van een website met een sintropagina waarvan ik recentelijk de cijfers heb mogen bekijken. De nieuwe bezoekers komen met name binnen door CPC campagnes en domein type-ins vanuit print advertenties:
Afhaakpercentage intro pagina door nieuwe bezoekers:
- typein: 20%
- organic: 13%
- cpc: 31%
- referral: 25%
Afhaakpercentage intro pagina door terugkerende bezoekers:
- typein: 14%
- organic: 11%
- cpc: 28%
- referral: 14%
Reacties (10)