“Hoe ziet over vijf jaar een dag in het leven van de webanalyse afdeling er uit?“, dat was de vraag waarop antwoord gegeven werd door Jan de Vries en Maarten Kalfsbeek en waardoor zij gratis naar het webanalytics congres gaan. Zo ziet Maarten Kalfsbeek de rol van de webanalist in 2014:
Mijn verwachting is dat Content Management Systemen in de komende vijf jaren steeds vaker ook functionaliteiten voor het automatisch segmenteren van bezoekers, het hierop afstemmen middels gepersonaliseerde content en het optimaliseren van de conversie (al dan niet in de vorm van het ondersteunen van multivariate testing en/of benchmarking) zullen gaan aanbieden. Alleen door de functionaliteiten van verschillende individuele applicaties samen te voegen of naadloos aan elkaar te koppelen kan een optimale benutting van het Web Analytics potentieel worden bereikt.
Het is de vraag welke rollen binnen de organisatie uiteindelijk de verantwoordelijkheid krijgen voor deze functionaliteiten; ontwikkelaars en testers zijn immers ook nauw bij het optimalisatieproces betrokken en voor het beheren van een CMS (met alle daarbij behorende functionaliteiten) worden na implementatie doorgaans functioneel beheerders aangesteld. Op dit moment maken webanalisten vaak gebruik van individuele applicaties – in de nabije toekomst zullen zij deze wellicht deels moeten opgeven en hierdoor mogelijk gedwongen worden om meer samen te werken met andere (technischere) afdelingen binnen de organisatie. Ik verwacht echter niet dat de tools helemaal zullen verdwijnen: het succes van een webmarketing campagne wordt bepaald door de mate van creativiteit zónder technische beperkingen. Dankzij tools kunnen organisaties toch gebruik maken van functionaliteiten als deze door grotere applicaties nog niet worden aangeboden. Daarom zullen webanalisten voor het analyseren van het bezoekgedrag op nieuwe (bijvoorbeeld mobiele) platformen in eerste instantie ook op tools blijven aangewezen.
De noodzaak om (meer) te moeten samenwerken met andere afdelingen betekent echter niet dat daarmee ook direct de vrijheid van de webanalist zal worden beperkt. Integendeel, webanalisten beschikken over zowel bedrijfskundige als relevante technische kennis en zijn met deze achtergrond uitstekend in staat om het optimalisatieproces te coördineren. Ik beschouw de webanalist van de toekomst dan ook als een projectleider die een team van ontwikkelaars en testers leidt en samen met hen – geïnspireerd door gebruikers en derden – op gestructureerde wijze de conversie van een site verhoogt. De webanalist wordt daarmee direct verantwoordelijk voor datgene waaraan zij nu ook al bijdraagt: een beter resultaat.
Maarten Kalfsbeek, mei 2009
Reacties (3)