Op GetElastic heeft Linda Bustos (ze wordt m’n favoriet) een prachtig artikel geschreven over de vernieuwde Google Keyword Tool. Ik moet zeggen, bravo Google! Wat een informatie. Prachtig voor ons, aangezien het marktaandeel van Google in Nederland tegen de 100% loopt. De belangrijkste tips die Linda geeft zal ik behandelen. Deze gaan voornamelijk over het gebruik van deze vernieuwde tool.
1. Selecteer je taal en land
De resultaten die de Keyword Tool geeft kunnen gefiltert worden op taal en land. Hierdoor is het mogelijk om inzicht te krijgen in de zoekresultaten die alleen betrekking hebben op jouw taal of land. Ook is het mogelijk om meerdere talen of meerdere landen tegelijk te selecteren. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je site meertalig is.
2. Genereer zoekwoorden
Het genereren van de zoekwoorden gaat nog op dezelfde manier als in de ‘oude’ tool. Je kunt zelf zoekwoorden opgeven op basis waarvan Google nieuwe zoekwoorden zal genereren of je kunt een URL ingeven op basis waarvan Google relevante zoekwoorden genereert. Linda geeft nog een aardige tip voor het gebruik van de URL-optie: als je je website wilt optimaliseren op “bier”, pak dan de URL van de site die op dat zoekwoord op nummer één staat en laat aan de hand van die URL een lijst met zoekwoorden genereren.
3. Zet de ‘Opties voor zoekwoorden’ op Exact
Nu komt een mooi scherm. Waar vroeger de zoekvolumes werden weergegeven met laffe groene balkjes zie je nu het échte zoekvolume, in aantallen. Daarbij kan je ook aangeven hoe Google de zoekwoorden moet weergeven, deze komen overeen met de zoekwoordinstellingen van Google Adwords:
Breed – de woorden Bier en alles ervoor en erachter worden meegeteld
Zinsdeel – de zin en alles ervoor en erachter wordt meegeteld
Exact – het exacte zoekwoord wordt enkel en alleen geteld
Uitsluiten – dit woord wordt niet in de resultaten meegenomen
Door de ‘Opties voor zoekwoorden’ op ‘Exact’ te zetten zie je daardoor het zoekvolume van écht alleen het exacte zoekwoord dat ervoor staat.
4. Show me your money!
In onderstaande afbeelding zijn alle kolommen zichtbaar. Volgens mij staan er naast de zoekvolumes geen nieuwe items bij.
5. Beter navigeren door te groeperen
Google is ook in staat zoekwoorden te groeperen. Hieronder heb ik als voorbeeld de Wikipedia site Grafisch Ontwerper genomen. Google ziet de verschillende onderwerpen en biedt de zoekwoorden in groepen aan, de links bieden direct toegang tot die groep zoekwoorden:
6. Gebruik deze data voor Search Engine Optimization
De zoekwoorden in combinatie met de zoekvolume aantallen (per maand en gemiddeld) bieden erg veel informatie voor het optimaliseren van je website voor Google. Je ziet welke woorden en welke woordcombinaties voor het meeste verkeer zorgen en welke woorden in welke maanden het meeste aandacht verdienen. Je maakt optimaal gebruik van deze informatie door de woorden en woordcombinaties op de juiste plekken op de juiste tijden in je site op te nemen.
Denk bij het optimaliseren ook aan je interne zoekmachine: geven de woorden waarop je gevonden wilt worden wel het optimale resultaat op je eigen website, binnen je interne zoekmachine? Iets om zeker naar te kijken.
Lees meer: Alle tips van Linda Bustos + nog meer SEO voorbeelden
Reacties (4)