Nog maar 6 jaar geleden was social media, toen nog Web 2.0, helemaal nieuw en hip. De boodschap was duidelijk: social media is de toekomst en iedereen moet er mee bezig! Wat je nu eigenlijk met social media moest doen, was echter minder duidelijk.
Terwijl de meesten het spelletje nu net een beetje door beginnen te krijgen is het inmiddels weer tijd om de volgende stap te zetten in social media. Alleen braaf je berichtjes plaatsen en fans verzamelen is leuk, maar het is moeilijk om daar de ROI van te zien.
Kevin Tate van Compass Labs bespreekt de verschillen tussen social media toen en nu. Hij legt uit hoe we de ROI van social media duidelijk krijgen en hoe we social media nu als effectieve converterende marketingtool kunnen gebruiken.
De erfenis van social marketing: fan acquisitie, conversatie en wedstrijden
Om een goed beeld te krijgen van de verschuiving die nu in de markt plaats vindt, is het goed om terug te kijken naar wat “De klas van 2007” aangeleerd is als social media marketing solutions (SMMS):
- Technische omgeving:
Vooral Facebook-pagina’s, tabs en FBML apps. - Marketing focus:
Verzamel fans, start gesprekken op Facebook en Twitter. - Social content:
Vooral tekst posts en Facebook tab apps/widgets. - Business doelen:
Maximaliseer het aantal fans, volgers, likes en commentaren.
In deze eerste golf van social media, zag het plan van aanpak voor social media er bij een gemiddeld merk ongeveer zo uit:
- Creëer een Facebook pagina
- Organiseer wedstrijden en advertenties tot je 1 miljoen fans hebt
- Post twee keer per dag iets op Facebook en Twitter
…en verwijs bij vragen over “meetbaar ROI” naar “verworven media” en “sociale binding”.
Begrijp me niet verkeerd. Dit was het juiste plan van aanpak voor de eerste golf en het heeft op verschillende manieren de basis gevormd voor veel merken voor deelname in social marketing. Maar dit is niet langer een voordeel wat je hebt ten opzichte van je concurrentie. De regels van het spel zijn weer veranderd.
De toekomst van social marketing: echte impact op de omzet door sociaal betrokken klanten
Deze nieuwe insteek van social media wordt gedreven door de behoefte van merken om ook zakelijke waarde te halen uit hun sociale klanten, aanwezigheid en marketing inspanningen. Wat ik nu meestal van de marketing managers hoor is: “Ik heb hier een team dat de hele dag dingen post, tweet en pint. Waar is het rendement?” Om die uitdaging te beantwoorden komen er een heleboel verschillende oplossingen opzetten. Deze organisaties combineren de mogelijkheden van social marketing en social commerce om mensen (sociaal) een nieuw product te laten ontdekken, bijvoorbeeld op Pinterest, en dit te linken met een daadwerkelijk online of in-store aankoop.
In tegenstelling tot de eerste sociale golf is deze marktdynamiek tekenend voor deze nieuwe oplossingen:
- Technische omgeving:
Een grote verscheidenheid van sociale en mobiele platformen
zoals HTML5, Open Graph, Google+, Pinterest en
Instagram, naast natuurlijk Facebook en Twitter. - Marketing focus:
Laat mensen je product ontdekken, deelnemen en creëer
een commerciële impact. - Social content:
Betekenisvolle foto’s, video’, apps en sociale streams. - Business doelen:
Draai omzet door betrokken sociale klanten.
Deze nieuwe oplossingen staan niet alleen voor een meer diverse set van technologieën en formaten, maar er is ook een betere focus op het creëren van echte, meetbare waarde van je social marketing inspanningen. Om een glimp op te vangen van hoe de toekomst er uit ziet, kijk dan eens naar wat sites als Pinterest, The Fancy en Fab doen voor hun klanten. Kijk ook naar social marketing tools die er op focussen om het ontdekken van nieuwe producten te verbinden met aankoopbeslissingen, zowel online als offline.
Het pad tot sociale ROI: hoe komen we daar?
Vanuit het standpunt van marketeers is het hoofdpunt in deze verschuiving de sociale activatie. Het is nog steeds belangrijk hoeveel fans en volgers je in de eerste golf van social media hebt vergaard, maar het is minder belangrijk dan hoeveel van die sociale klanten actief:
- bezig zijn met de content en het bekijken van de producten.
- jouw boodschap versterken door delen en deelnemen.
- converteren om online of in-store aankopen te doen, waardoor echte omzet wordt gegenereerd.
Dit is geen nieuw idee; social marketeers praten vanaf het begin al over het ‘activeren’ van klanten. Tot nu toe is het echter moeilijk voor ze geweest om een significant budget en inzet te besteden om verder dan ‘het gesprek’ te komen. Met de recente veranderingen op zowel het gebied van technologie als de sociale interactie van klanten met je producten, is de mogelijkheid tot activeren gearriveerd. We zien de zaadjes van deze oplossingen nu gezaaid worden door de bedrijven die snel aan het innoveren zijn op het gebied van sociale promotie en social commerce.
Credits afbeelding: Shutterstock