Marktplein DM
Voordat ik de verschillende presentaties behandel nog even een algemeen woord vooraf over Marktplein DM. Naar mijn mening verdient Marktplein DM zeker zijn bestaansrecht, de presentaties waren over het algemeen van een heel aardig niveau (met uitschieters aan beide kanten van het spectrum) en de mogelijkheden om te netwerken waren divers. Moderator Wim Andréa wist het programma heel mooi binnen de tijd te houden en zorgde na elke presentatie weer voor wat tegenvuur richting de sprekers in de vorm van scherpe vragen. Helaas zijn er ook wat minpunten te melden: de presentaties waren soms wel erg op het eigen belang gericht, het publiek was erg summier (pakweg 40 man op de vrijdag) en voor mij als Haarlemmer niet geheel onbelangrijk, de locatie. Utrecht was wat dat betreft een betere locatie geweest.
Wunderloop
Hoewel het voor een vrijdag extreem rustig was op de weg presteerde ik het toch om in totaal vier keer in de file te staan, met als gevolg dat ik na een reis van 3,5 uur nog net de laatste tien minuten van de presentatie van Torsten Ahlers kon bijwonen. Van wat ik van de andere aanwezigen begreep viel zijn verhaal over behavioural targeting nogal tegen omdat het nogal reclame was voor Wunderloop zelf.
WebTrends
Maarten Sambre van WebTrends had een zeer interessant verhaal over hun Ad Director product. Ad Director is een systeem waarmee je over de drie grote tekstnetwerken (Google Adwords, Yahoo Search Marketing en MSN Ads) campagnes kan voeren. Door keywords, landingpages en creatives op te geven gaat het systeem zelf combineren en bepaalt aan de hand van de gemeten conversies welke campagnes succesvol zijn en welke niet (op CPA-basis). Het systeem gaat echter verder dan een standaard bid-management systeem en biedt ook de mogelijkheid voor A/B splitruns en multi-variatie testen. Helaas was het Marktplein DM programma erg strak en was er weinig ruimte voor vragen na de presentatie, maar tijdens de pauze heb ik nog een aardige tijd met Maarten Sambre kunnen spreken om de vragen van webanalisten.nl reageerders aan hem te stellen en mijn eigen vragen kwijt te kunnen.
Q: Verlies je door het gebruik van bid-management systemen niet je kracht op het gebied van long-tail search?
A: Ad Director kan met meerdere profielen werken. Hierdoor is het mogelijk om een profiel te richten op de populaire keywords en een ander profiel op de long-tail keywords. Het voordeel dat je dan nog steeds behoudt is het eenvoudig managen van je text campagnes.
Q: Hoeveel gebruikers van Ad Director zetten deze applicatie in voor het genereren van traffic en hoeveel voor het verbeteren van hun branding? In hoeverre kunen tekst advertenties effectief zijn voor brandingdoeleinden?
A: 90% van onze klanten gebruikt Ad Director voor het generen van traffic, de overige 10% voor branding. Hoewel branding in tekst advertenties minder effectief is dan banner vinden het partijen als KLM het desalniettemin belangrijk om gevonden te worden voor hun eigen keywords zoals hun bedrijfsnaam.
Q: Is er met het verder professionaliseren van gratis diensten zoals Google Analytics en de verregaande integratie met bestaande marketingsystemen dat hiermee mogelijk is nog wel ruimte voor een product als WebTrends Analytics? [N.a.v. vraag van Ton Wesseling]
A: WebTrends maakt gebruik van de dienstverlening van Google en andere partijen en breidt daarop uit. Door onze integratie met de dienstverlening van bijvoorbeeld Google sluiten we eigenlijk onze diensten aan op hun diensten. Natuurlijk concurreert ons webanalytics pakket met Google Analytics, maar door de integratie met bijvoorbeeld Ad Director en Visitor Intelligence (data-mining applicatie) kunnen wij ons onderscheiden.
Q: Wat is naar jouw mening de toekomst van search? Gaat het naar video- en audiocrawling? Hoe ver zijn de partijen in de markt hiermee? [N.a.v. vraag Steven van Vessum]
A: Video- en audiosearch is naar mijn mening zeker de toekomst. Google is hier al mee aan het experimenteren, maar veel meer kan ik hier niet over zeggen. Wij sluiten ons aan op de dienstverlening van de grote searchengines, zodra zij dit gaan bieden gaan wij hier natuurlijk ook in mee.
Interessant verhaal en een goede presentatie.
De presentatie was een klein beetje teveel op de eigen dienstverlening gericht naar mijn mening en jammer dat er vrijwel niet over hun WebAnalytics product gesproken werd.
DDMA
Juliette van Balen, advocaat bij DDMA, sprak over privacy op Internet, in menig discussie een punt waarover de meningen hevig verdeeld zijn. Wat mag wel en wat mag niet als marketeer of webanalist. Bottom line is dat er heel veel mag, mits je duidelijk aangeeft wat je met de gegevens doet. Saillant detail daarbij is dat een IP adres volgens de wet- en regelgeving gezien wordt als een persoonsgegeven, terwijl het eigenlijk niet aan een persoon gekoppeld is maar aan een netwerk. Hetzelfde geldt voor een cookie: ook dat is een persoonsgegeven, omdat het direct terug te leiden is tot een natuurlijk persoon. Dat wil echter niet zeggen dat je hier geen gebruik van mag maken voor het meten en analyseren van je bezoekers, zolang het maar in je privacy policy terug te vinden. Zorg dat een dergelijke policy helder en in Jip- en Janneketaal geschreven is. Uiteindelijk prikken je klanten er toch doorheen als je hen bedonderd.
Eigenlijk mag je alle gegevens zonder nadrukkelijke toestemming verwerken mits je een verenigbaar doel dient: het verwerken van de gegevens moet raakvlakken hebben met wat je doet en waar je het voor nodig hebt. Uitzondering hierop zijn bijzondere gegevens zoals bijvoorbeeld ras, seksuele voorkeur en foto’s. Deze gegevens mogen alleen opgeslagen worden indien daar uitdrukkelijk toestemming voor wordt gegeven. Leuk detail overigens: bij binnenkomst van Marktplein DM werd er direct een foto van je gemaakt en opgeslagen in een database gekoppeld aan de RFID chip in je badge. Zonder dat hier uitdrukkelijk toestemming voor werd gevraagd.
Zeer interessant om de wet- en regelgeving op het gebied van het verwerken van IP adressen en cookies helder uitgelegd te krijgen.
Presentatie had ietsjes vlotter gemogen. Ook miste ik verwijzingen naar arrests waarin het de zojuiste opgedane kennis in de praktijk getoond had kunnen worden.
In deel 2
Binnenkort in deel 2 de presentaties van Aukje Metz (Direct Force) over Buzzmarketing, Werner Vogels (Amazon.com) over klantenbinding en personalisatie en Nomkwazi Hooplot (Nationale Postcodeloterij) over online entertainment. Daarnaast verwacht ik dat binnenkort de slides van de presentaties openbaar gemaakt zullen worden waarna deze uiteraard terug te vinden zullen zijn op webanalisten.nl.
Update 5 november:
De slides van de presentatie zijn gepubliceerd op slideshare. De links en video samenvattingen vind je op het MarktpleinDM Blog.
Reacties (4)