De vrijdag van Marktplein DM (deel 2)

In het eerste deel van deze tweedelige artikelenreeks werden de presentaties van Wunderloop, WebTrends en DDMA behandeld. In dit vervolg worden de presentaties van Direct Force, Amazon.com en Postcodeloterij Nederland behandeld.

Direct Force
Aukje Metz van Direct Force gaf een vrije presentatie aan de hand van verzamelde uitspraken van de avond ervoor. Naar verluidt was het een heftige nacht geweest -de helft van het publiek van de donderdag ontbrak, en hier en daar was niet iedereen er helemaal bij- en de quotes waren er ook naar. De presentatie was volledig op buzzmarketing gericht en helaas beschikte Aukje niet over de technische bagage om een leuke aansluiting voor webanalisten.nl te vinden.

Plus De insteek om de presentatie op te hangen aan uitspraken van het publiek was best aardig.
Min Eigenlijk waren de meeste tips nogal een schot voor open doel.

Amazon.com
Werner Vogels gaf een kijkje in de keuken bij de grootste internet retailer. In een vogelvlucht werd het publiek uitgelegd waarom Amazon zo ontzettend groot is geworden en wat ze doen om dit vast te houden. Het doel dat Amazon nastreeft is “to be the world’s most customer-centric company”, wat ze doen aan de hand van onderstaand vliegwiel:

Het succes van Amazon is gestoeld op vier factoren die elkaar continu versterken: het assortiment, de customer experience,  een enorm publiek en de verkopers. Door de vruchten van de groei die hieruit volgt (lagere kosten structuur) direct weer te investeren in lagere prijzen wordt de customer experience weer verder vergroot. Een zeer helder en effectief businessmodel. Voor wie niet bekend is met het belang van een vliegwiel binnen de organisatie raad ik het boek Good To Great van Jim Collins aan.

Een ander belangrijk punt in het succes van Amazon is het meten en personaliseren van vrijwel alle pagina’s binnen de site. “Measure relentlessly” drukte Werner Vogels ons dan ook meerdere malen op het hart. Wat betreft de vraag van Reinout Wolfert hoe Amazon alles meet en personaliseert: ze hebben daar in-house meetoplossingen voor ontwikkeld, maar veel details daarover gaf Werner niet prijs. Wel vertelde hij dat van alle networktraffic door de datacenters van Amazon ongeveer 10% tot 15% meettraffic is!

PlusEen zeer helder, doordacht en uiterst inspirerend verhaal. Vooral wie gek is op heldere en efficiënte business concepten zal genoten hebben van deze presentatie.
Min Meer informatie over het meten en analyseren van de gegevens en een insider’s look in hun cloudcomputing platform was leuk geweest.

Postcodeloterij
Van de presentatie van de Postcodeloterij had ik van ten voren (volkomen onterecht) weinig verwacht. Waarschijnlijk was ik bevooroordeeld omdat het product mij niet echt aanspreekt, maar aan het einde van de presentatie van Nomkwazi Hooplot was ik ontzettend enthousiast. De Postcodeloterij is heel actief met het overhevelen van succesvolle TV programma’s naar het online kanaal, met wisselend succes. Diverse cases werden behandeld waarbij uiteraard de demo filmpjes niet ontbraken. Interessant ook was om de lessen te zien die zij trokken uit de verschillende cases. Ik raad aan om in ieder geval de slides van deze presentatie aandachtig door te nemen: alle leermomenten zijn er keurig in opgenomen.

Plus Erg interessant om zoveel verschillende cases te zien en vooral de geleerde lessen;

Min Helaas was de presentatie niet erg technisch van aard en volledig gericht op de virals zelf, niet op het meten van het succes ervan.

Conclusie
Al met al was het congres naar mijn mening een groot succes. Goede sprekers met goede presentaties en een hoop nuttige informatie en contacten rijker keerde ik huiswaarts. Uiteraard ook nog even een kritische noot: als webanalist miste ik uiteraard wat verdere insights in het meten en analyseren van het succes van de diverse marketing concepten. Ook was de grootte van het publiek (hooguit 40-50 man/vrouw sterk) wat gering. Maar hopelijk volgt er gewoon een Marktplein DM 2009 editie!

Reacties (0)