Afgelopen maandag vond in Amsterdam alweer de 6e Mobile Monday plaats. Op dit gratis event met vaak inhoudelijk zeer goede keynote sprekers hadden ze dit maal Doc Searls weten te overtuigen zijn verhaal te komen vertellen. Doc is ooit beroemd geworden als mede schrijver van het basishandboek online marketing “Cluetrain Manifesto“, met van zijn hand de beroemde 1e stelling “Markets are Conversations”. Het boek is gratis online te lezen en als je lui bent bekijk je hier in presentatievorm de 95 stellingen op slideshare.
De lijn van het in 1999 verschenen boek is Doc blijven voortzetten en in de huidige tijd maakt hij zicht sterk voor VRM (Vendor Relationship Management). Het tegenovergestelde van het door veel bedrijven uitgevoerde Customer Realtionship Management. Een toekomst waar consumenten zelf gaan aangeven waar ze behoefte aan hebben (voor diensten en producten) en tegen welke voorwaarden, waarbij de leveranciers informatie vrijgeven over wie ze zijn en wat ze doen.
Deze wijziging in economie richting komt voort uit de transparantie die internet biedt. Internet als het grote dorp waar mond-tot-mond reclame zeer snel duidelijk maakt wie een goede prijs heeft, kwaliteit levert en wel of geen goede service heeft. Vanuit deze gedachte is er nog wel ruimte voor branding van je product, dienst of merk bij je doelgroep, maar adverteren voor verkoop bestaat niet meer. De vraag aan Doc is dan ook. Wat is de toekomst van adverteren en nog specifieker: wat betekent dit voor webanalytics?
Hoewel Doc fan is van Avinash Kaushik en de inzichten die hij deelt, vindt hij het grootste deel van webanalytics een “waste of time”. Te veel onzinnige informatie die niet leidt tot inzichten. Het gaat om het weten wie je klant is, niet op basis van cijfers proberen te achterhalen wat de klant wilde en zorgen dat dit beter gaat lukken, maar op basis van communicatie zorgen dat je je klanten kent en daardoor niet alleen weet wat ze zoeken, maar ook wat ze van je vinden.
De uitdaging voor webanalytics zit m.i. dan ook in het inzichtelijk maken van niet alleen de “buzz” rond je merk of diensten en producten, maar vooral het inzichtelijk maken van de wensen van je potentiële klanten. Waar zijn ze mee bezig en wie zijn ze? Waar communiceren ze op sociale netwerken, met wie zijn ze “geconnect”? Waar wordt naar gezocht bij zoekmachines en wat zijn de trendbewegingen hierin? Wat voorheen met name door marktonderzoek boven tafel kon worden gehaald is steeds beter uit alle online data te destilleren.
Als dat eenmaal goed wordt geïntegreerd in alle KPI rapportages maken we van Doc Searls een webanalyticsliefhebber. Dan bedoel ik niet alleen de overgang van dat hij kan zien hoe vaak zijn blogpostings worden gelezen, naar inzichten in wie de persoon is die zijn blogpostings leest. Ik doel op de inzichten hoe deze mensen zijn beïnvloed door zijn blogpostings, hoe hun online gedrag hierdoor is veranderd en welke effecten er daardoor binnen hun sociale netwerk hebben plaatsgevonden…
Gaan we dat ooit meemaken of is het veel handiger om voor dit soort informatie gewoon dicht bij je gebruiker te staan, samen deel uit te maken van dezelfde community en daardoor op gevoel goed begrijpen wat er speelt?
Reacties (1)