Het klinkt logisch, ‘doe wat je zegt’, maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend. De meest voor de hand liggende uitleg voor ‘doe wat je zegt’ is: wanneer je de bezoeker een ‘belofte’ doet, dan moet je deze ook nakomen. Bijvoorbeeld: “we bellen u binnen 24 uur terug”. Deze belofte is kinderlijk eenvoudig te controleren. Vul je telefoonnummer in en binnen 24 uur word je terug gebeld, zo niet, dan heb je niet gedaan wat je zegt.
Hoeveel beloftes maak je eigenlijk?
De vraag is natuurlijk: hoeveel beloftes doe jij je bezoeker? En hoeveel van deze beloftes maak je ook waar? Mijn advies is: surf een middag over je eigen site en ga na waar alle beloftes richting de bezoeker staan en check of je deze ook daadwerkelijk nakomt. Niet nakomen betekent immers een deuk in je imago en dus uiteindelijk ook een deuk in het aantal conversies. Want zeg nou eerlijk: wil jij met iemand zaken doen die zijn beloftes niet nakomt?
Verborgen beloftes
Er zijn ook, zo noem ik ze maar even, ‘verborgen beloftes’. Verborgen beloftes zijn beloftes die jou, als site eigenaar, niet direct zullen opvallen, maar de bezoeker wel. Beloftes waarvan jij de indruk hebt dat je ze nakomt, omdat je denkt vanuit je eigen bedrijf, in plaats vanuit de bezoeker.
Ik zal een paar voorbeelden geven van verborgen beloftes die geschonden worden. Neem deze knop, die ik te zien kreeg aan bezoek aan Zwitserleven:
Welke belofte doe je de bezoeker wanneer hij klikt op de link ‘maak een afspraak’? Juist, dat de bezoeker een afspraak kan maken. De bezoeker is niet geïnteresseerd in direct contact (anders had hij/zij wel gebeld), maar wil graag een afspraak maken. Wat gebeurt er als je op de link klikt? Je komt op een uitgebreid formulier, waar je van alles kunt invullen, behalve een datum voor je afspraak. Het is totaal onduidelijk hoe je de afspraak kunt maken. Nu weet ik dat als je op de knop ‘Maak een afspraak’ klikt je teruggebeld wordt, maar waaruit in dit formulier (en de knop) moet de bezoeker dit opmaken? De verborgen belofte wordt geschonden. Wil je meer conversies? Pas dan je belofte aan en kom deze na.
Een andere variant van de verborgen belofte zijn twee beloftes die elkaar tegen spreken. In onderstaand voorbeeld, afkomstig van Bijenkorf.nl, wordt op één pagina twee keer een belofte gedaan. De ene belofte belooft een antwoord binnen 5 werkdagen, de ander binnen 3. Het zal toeval zijn dat ik deze op één pagina trof, maar geheid komt deze belofte wisselend terug op verschillende pagina’s. Beloftes moeten elkaar niet tegen spreken, maar elkaar juist versterken. Dat verhoogt het aantal conversies.
Het laatste voorbeeld, afkomstig van Regiobank.nl, toont de doelstellingen van Regiobank.
Als je op de link ‘Neem contact met mij op’ klikt, verwacht je dat je een telefoonnummer kunt achterlaten en dat je direct of op een ander tijdstip gebeld wordt. Niks is minder waar. Nadat je op de link klikt heb je twee keuzes: of er wordt contact met je opgenomen voor een afspraak of je wilt informatie ontvangen. Wederom een verborgen belofte die niet nagekomen wordt en conversies kost. Er wordt uitgegaan van de doelstellingen van het bedrijf, in plaats van het doel van de bezoeker.
De conversietip is: check zelf je site op beloftes en laat een buitenstaander je verborgen beloftes bloot leggen, die zie jij allang niet meer 🙂
Reacties (2)