Hoe voorkom je p-hacking bij A/B testen?
‘p-Hacking’ (oftewel ‘data fishing’ en ‘data snooping’) is de neiging om patronen in gegevens te ontdekken die statistisch significant lijken, terwijl er feitelijk geen effect is. Het fenomeen bestaat in verschillende vormen en maten, maar veelal zien we het terug als:
Het continu monitoren van het experiment en deze stoppen zodra de waargenomen... » Lees meer van 'Hoe voorkom je p-hacking bij A/B testen?'
Gebruik je attributie IQ!
Als marketeer zet je meestal verschillende kanalen in om uiteindelijk te kunnen bepalen welke het beste converteren. Hierbij dragen mogelijk meerdere kanalen bij aan één enkele sale. Een bezoeker kan in een oriënterende fase via een Google Ad zijn gekomen en in een later bezoek (via een nieuwsbrief) zijn teruggekomen... » Lees meer van 'Gebruik je attributie IQ!'
Content Grouping: wanneer, hoe en waarom?
Content grouping in Google Analytics (of in een ander webanalytics tool) is een waardevolle toevoeging aan je web analytics implementatie. Heb jij ook een pagina rapport van meer dan 100 verschillende pagina’s en raak je daardoor het overzicht kwijt? Dan is content grouping waarschijnlijk een goed idee. Met content grouping... » Lees meer van 'Content Grouping: wanneer, hoe en waarom?'
Help Eefje Muller de behandeling krijgen die ze nodig heeft!
De Analytics en CRO wereld heb ik altijd een hele mooie community gevonden. Op events zoals MeasureCamp of Conversion Hotel is iedereen altijd bereid om elkaar te helpen en te ondersteunen met kennis en tijd. Zelfs als je elkaars concurrenten bent. Er ontstaan tijdens dit soort evenementen regelmatig mooie discussies waarmee je... » Lees meer van 'Help Eefje Muller de behandeling krijgen die ze nodig heeft!'
Eerste hulp bij Sample Ratio Mismatch in je experimenten
Tijdens Conversion Hotel 2017 heb ik twee presentaties van CRO godfather Ronny Kohavi mogen bijwonen. Eén van de dingen die hij meerdere malen heeft benoemd is het controleren of er een Sample Ratio Mismatch (SRM) is bij je experimenteren. Hij deelde op Twitter een Excel bestand met de formule en... » Lees meer van 'Eerste hulp bij Sample Ratio Mismatch in je experimenten'
#DDTT9: Data Tips for Every Organization (& 10 jaar Webanalisten!)
Vorige week dinsdag 29 mei 2018 organiseerde webanalisten.nl weer een Digital Data Tips Tuesday in Dauphine te Amsterdam. Maar naast dat dit alweer de 9de editie was van het event, bestond Webanalisten.nl die dag precies 10 jaar! Een goed moment dus om oprichter Ton Wesseling te bedanken met een mooi... » Lees meer van '#DDTT9: Data Tips for Every Organization (& 10 jaar Webanalisten!)'
Advanced Analysis voor Google Analytics 360
Begin deze maand introduceerde Google een nieuwe feature voor haar Google Analytics 360 klanten (voorheen Google Premium). Met Advanced Analysis biedt GA 360 nu de mogelijkheid om met drie nieuwe tools (Exploration, Segment Overlap en Funnel Analysis) de data van een website sneller en dieper te onderzoeken zodat je nog... » Lees meer van 'Advanced Analysis voor Google Analytics 360'
Basisboek Digital Analytics
Eindelijk!
Toen het nieuws me ter oren kwam, dat er een echt studieboek zou uitkomen over Digital Analytics, was ik meteen enthousiast. Ik heb direct Danny Oosterveer benaderd.
Danny is iemand die alle kansen aangrijpt om zijn digitale kennis te delen. Als auteur, spreker en docent, maar ook toegepast als... » Lees meer van 'Basisboek Digital Analytics'