Vorige week donderdag (13 februari) was de Emerce Google Analytics User Conference (GAUC) in Amsterdam. Hét event in Nederland voor iedereen die meer wilt weten over de mogelijkheden, toepasbaarheid en laatste ontwikkelingen binnen Google Analytics. Op het podium stonden onder andere bedrijven als Booking.com, Online Dialogue, Google, VodafoneZiggo en Beerwulf.
Kortom, een dag vol kennis over data, tips uit de praktijk en nieuwe tools. Lees hieronder meer over de presentaties tijdens Emerce GAUC.
Privacy initiatieven van browsers
Simo Ahava presenteerde tijdens GUAC over hoe het met initiatieven van browsers zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) van Safari/WebKit en Enhanced Tracking Protection (ETP) van Firefox/Mozilla, steeds moeilijker wordt om betrouwbare data voor analyses en experimenten te verkrijgen. Simo geeft wel aan dat de data nooit helemaal betrouwbaar is geweest vanwege incognito vensters en omdat gebruikers cookies verwijderen. Maar nu zijn de meeste browsers actief bezig om ‘third-party cookies’ te blokkeren om zo cross-domain tracking tegen te gaan.
Safari is al jaren een voorloper op dit gebied. En eigenlijk alleen de Chrome browsers van Google blijft achter. De reden; Google verdient erg veel aan het volgen van gebruikers over verschillende websites heen om zo ‘relevante advertenties’ te kunnen verkopen/weergeven.
Simo verwacht dat de browsers alleen maar meer gaan doen om de privacy van gebruikers te beschermen, maar hier hoeven we volgens hem niet bang voor te zijn en juist mee leren om te gaan. Meer weten hoe je kunt omgaan met deze veranderingen? En wat je kunt doen? Lees hier meer.
Google Analytics: verleden en toekomst
Tijdens zijn presentatie ging Brian Stark (Google) in op het ontstaan van Google Analytics en op de de recente ontwikkelingen omtrent de tool. Brian is een productmanager bij het team dat werkt aan Google Analytics. Binnen het team is hij verantwoordelijk voor de datalaag in Google Analytics, de API’s en het beheerderspaneel.
Brian ging eerst in op de geschiedenis van Google Analytics. Google Analytics ontstond toen Google in 2005 Urchin Web Analytics overnam, wat de basis vormde van de Google Analytics, dat in hetzelfde jaar werd gelanceerd.
Hij is op dit moment veel bezig om Google Analytics toegankelijker te maken zodat ook kleinere bedrijven er meer gebruik van kunnen en willen maken. Daarnaast is er constante verandering door nieuwe wet- en regelgeving. Zo moest laatst de wijzigingsgeschiedenis aangepast worden om transparanter te maken wie er welke aanpassingen had gemaakt binnen het account.
Brian ging ook in op de recente release van App + Web Properties, waarmee je de mogelijkheid hebt om app en web data te combineren in één Google Analytics property en zo cross platform-metingen eenvoudiger maakt. Daarnaast stapt Google af van het meetmodel met behulp van sessies en pageviews en gaat dit over naar gebeurtenissen en parameters. Brian raadt iedereen aan om vast aan de slag te gaan met de vele nieuwe mogelijkheden in de App + Web versie.
Automatiseren door Google Analytics te verbinden met spreadsheets
Hans Nauta en Reinier Koolmees, data analisten bij Online Dialogue, lieten tijdens hun presentatie zien hoe je de Google Analytics Sheets API kunt gebruiken om je werkzaamheden te automatiseren en je eigen tools te bouwen. De focus van de meeste tools ligt op het experimenteren. Zoals zij zeiden: “Niemand houdt van repetitief werk, maar we houden wel van spreadsheets”.
Bij Online Dialogue hebben ze zelf een aantal tools gemaakt om sneller en gemakkelijker data te analyseren en om betere inzichten te verkrijgen. Andere voordelen van de tools in Google Sheets zijn het verminderen van kosten en tijd, minder foutgevoeligheid, toegankelijkheid van de data en dat het maken van eigen tools gratis is (in plaats van veel geld te betalen voor tools van andere partijen).
Onderstaand een aantal tools die Online Dialogue heeft gemaakt in Google Sheets.
- Funnel analyse; geautomatiseerde funnels met onder andere exit ratio, bounce ratio en conversie percentage.
- Experiment analyse tool met SRM-check; waarmee je in een keer het resultaat van een experiment kan analyseren en waarbij je naast het totaalresultaat ook verschillende segmenten kan analyseren en een sample ratio mismatch check doet voor verschillende groepen.
- Impact analyse; deze tool berekent de sample size en ‘minimal detectable effect’, en helpt je zo om de juiste groep en pagina te bepalen om op te testen.
- Sampling fixer; met deze A/B test analyse sheet kan je data sampling detecteren en vermijden.
- Live resultaten; automatisch verstuurde rapporten van je huidige testresultaten in de mail.
Als je zelf aan de slag wilt met de tools die Online Dialogue heeft gemaakt, of meer wilt weten over het gebruikt van de Google Analytics Sheets API, kijk dan op: https://onlinedialogue.nl/gauc/. Hier vind je de slides en een aantal tools van Online Dialogue die je (gratis) kan gebruiken.
Google Analytics bij Booking.com
Het creëren van een datagedreven cultuur is een onderwerp waar veel analisten mee te maken hebben in hun dagelijkse werk. Bij Booking.com was dit een prioriteit vanaf het eerste moment. Maar ze gebruiken eigen tools voor het experimenteren en het verzamelen van data, dus welke rol speelt Google Analytics?
Maria Florencia Rossi, analytics manager bij Booking.com, gaf aan dat Google Analytics een aantal jaar geleden bijna helemaal niet werd gebruikt bij Booking.com. Aan haar de taak om te zorgen dat in een bedrijf met meer dan 17.000 medewerkers Google Analytics een belangrijkere rol ging spelen. En na het geven van vele trainingen, zijn er nu meer dan 750 actieve gebruikers.
Google Analytics wordt voornamelijk gebruikt voor het verkrijgen van inzichten en learnings.
Datagedreven cultuur creëren in een snel groeiende organisatie
Lars Harmsen vertelde over het creëren van een cultuur waarin mensen data verkiezen boven onderbuikgevoel. En hoe hij zorgt dat het team datagedreven werkt en blijft werken in een snel groeiende organisatie.
Lars is bij Beerwulf verantwoordelijk voor experimenten en hij probeert constant anderen te helpen bij het nemen van meer datagedreven beslissingen. Toen hij bij Beerwulf begon waren ze nog helemaal niet bezig met experimenteren, maar binnen een aantal jaar is er een echte datagedreven cultuur ontstaan. Omdat de organisatie snel groeit is opleiding en onboarding erg belangrijk, om zo het niveau te waarborgen.
Tijdens zijn presentatie liet Lars vele testvoorbeelden zien van Beerwulf, met onder andere de test waarmee ze de CRO Conversie Award hebben gewonnen.