Volgens de jaarlijkse “Merchant Survey” van Paypal en Comscore heeft 21 procent van de bezoekers die hun hun winkelwagen met inhoud achterlaat zonder ooit nog terug te komen om af te rekenen, mede als reden dat men de veiligheid van de webwinkel niet volledig vertrouwt. Security club McAfee is hierop ingesprongen (zij leveren een vertrouwenslabel voor webwinkels) en heeft AB testen uitgevoerd om uit te vinden wat de effecten zijn van het wel of niet voeren van hun security label. De resultaten van deze test zijn opgenomen in een zojuist uitgegeven white paper (PDF link).
Tijdsduur tussen kiezen en kopen
Van mei 2007 tot en met mei 2009 zijn er 800 AB testen uitgevoerd waarbij ruim 163 miljoen bezoeken hebben geleid tot ruim 2,5 miljoen verkopen. Enige significantie is dus zeker van toepassing. Leuke bijkomstigheid is dat men heeft gemeten hoeveel tijd er zit tussen het in de winkelwagen plaatsen en het daadwerkelijk afrekenen door de mensen die daadwerkelijk kochten: 33 uur en 54 minuten.
Dit aantal is mooi in balans met een eerder zelfde studie uit 2007, waarbij de gemiddelde wachttijd 34 uur en 16 minuten was. Belangrijke learning is dat het aantal directe kopers onder de 5% zit (let op: dit is een gemiddelde over vele verschillende soorten webshops) en dat het aantal personen dat langer dan 1 dag heeft zitten tussen plaatsen in winkelwagen en kopen 64,6% bedraagt!
Conversieverbetering door voeren van security label
Uit de uitgevoerde AB testen bleek dat varianten met het security label gemiddeld 10,85% meer conversie hadden dan de varianten zonder security label. Leuk zichtbaar effect is dat hoe meer tijd zit tussen het plaatsen in de winkelwagen en het daadwerkelijk kopen door de bezoeker, hoe meer effect het toevoegen van het security label had. Blijkbaar: hoe meer twijfel (of orienteren), hoe meer impact bevestiging van veiligheid heeft.
Reacties (10)