Een van de grootste irritaties van Facebook-gebruikers is het zien van advertenties die niet relevant zijn. Zoals met alle posts op Facebook is de relevantie van een advertentie ook een belangrijke factor of iets op de timeline van gebruikers verschijnt. Dit is altijd al zo geweest, maar tot voor kort hadden adverteerders hier geen inzage in en was het geheel hun eigen verantwoordelijkheid om goed in te schatten hoe relevant hun advertentie voor hun doelgroep is.
Sinds kort heeft Facebook daarvoor echter een nieuwe statistiek beschikbaar gesteld voor adverteerders: de Relevance Score. Dit is een score tussen de 1 en de 10, die aangeeft hoe relevant een bepaalde advertentie is voor je doelgroep. Hoe relevanter de advertentie, hoe hoger de score.
De score word berekend op basis van de verwachte feedback van de advertentie. Positieve feedback die bijdraagt tot een hogere score zijn bijvoorbeeld kliks, views en conversies. Negatieve feedback die bijdraagt tot een lagere score zijn bijvoorbeeld het verbergen of rapporteren van een advertentie.
Niet alle advertenties worden echter beïnvloedt door de Relevance Score. Gegarandeerde advertenties, zoals die door bereik en frequentie ingekocht zijn, worden in het geheel niet beïnvloedt. Advertenties die merkbewustzijn als doel hebben zullen minder beïnvloedt worden, omdat deze meestal al geoptimaliseerd zijn voor het bereiken van een relevante doelgroep, in plaats van het aanmoedigen van bezoekers tot het ondernemen van een bepaalde actie.
De voordelen van Relevance Score
Facebook heeft met Relevance Score twee voornaamste voordelen voor ogen voor adverteerders: kostenbesparing en conversie optimalisatie.
Kostenbesparing
Omdat relevante content de sleutel is tot een goede gebruikerservaring op Facebook, beloond Facebook je graag voor een goede Relevance Score. Voor advertenties op Facebook wordt er geboden en hoe hoger je bod, hoe groter de kans dat je advertentie getoond gaat worden. Relevance Score telt echter ook mee in de beslissing welke advertentie getoond gaat worden. Een advertentie met een lager bod maar een hoge Relevance Score zal eerder getoond worden dan een advertentie met een hoger bod maar een lage Relevance Score.
Omdat Relevance Score helpt te zorgen dat je advertentie alleen aan jouw doelgroep getoond word, ben je uiteindelijk ook minder advertentiekosten kwijt aan het bereiken van mensen die niet jouw klanten zijn.
Conversie optimalisatie
Relevance Score geeft je de mogelijkheid om een advertentie te A/B-testen nog voordat je daadwerkelijk iets publiceert. Door verschillende elementen van een advertentie, zoals een afbeelding of de tekst, te testen tegen de Relevance Score, kan je een goede indicatie krijgen van welke advertentie het meest waarschijnlijk is om goed te presteren.
De Relevance Score wordt ook live bijgewerkt, dus terwijl een advertentiecampagne bezig is kan je de Relevance Score gebruiken als een extra indicatie van hoe je advertentie presteert en wanneer je misschien toch aanpassingen moet gaan maken.
Relevance score goed gebruiken
Facebook benadrukt dat je moet beseffen dat de Relevance Score niet de ultieme statistiek is om het succes van een advertentie aan af te meten. Het meest belangrijke doel van advertenties op Facebook is of ze je helpen om jouw conversiedoelen te bereiken.
In tegenstelling bijvoorbeeld tot Google, waar relevantie een impact heeft op de prestaties van je gehele website, is de Relevance Score geïsoleerd tot jouw advertentie. Zo heeft een lage Relevance Score van advertentie 1 geen invloed op advertentie 2.
Relevance Score werkt het beste wanneer je deze informatie combineert met de analytics van je Facebook pagina en van je website. Als je merkt dat het aantal conversies begint te dalen, dan kan de Relevance Score je helpen te begrijpen waarom dat zo is. Maar wanneer je veel verkeer krijgt dat goed converteert, is de Relevance Score iets waar je je niet druk om hoeft te maken.