Vrijdag schreven wij over de belangrijkste internationale ontwikkelingen die gepresenteerd werden op Friends of Search. Na de lunch gingen we verder waar we gebleven waren. Er staat nog veel op het programma waarbij de laatste presentaties grotendeels gedomineerd worden door SEO’ers. Maar niet getreurd de SEA’ers krijgen we de presentatie van Harmen nog.
SEO Ranking Factoren 2013
Dixon Jones, marketing director van Majestic SEO, besprak tijdens zijn presentatie diverse factoren die rankings in zoekresultaten beïnvloeden. Hij keek hierbij onder andere naar een onderzoek van Moz op basis van meningen van experts en naar een onderzoek van Searchmetrics waarin wordt gekeken welke metrics een hoge correlatie hebben met hoge rankings. Verder keek hij ook naar data van Majestic SEO.
Een probleem dat Dixon benadrukte, is dat positieve ranking factors door de SEO wereld vaak direct worden misbruikt, totdat Google ingrijpt. De focus zou meer op het bouwen van een brand moeten liggen. Voorbeelden van ranking factors die Dixon bespreekt zijn de partial domain names: domeinnamen die niet volledig overeenkomen met een zoekopdracht, maar waar de zoekopdracht wel in verwerkt zit (zoals Majesticseo.com voor ‘SEO’). Dixon geeft aan dat dit nog steeds werkt. Linkdata is en blijft volgens Dixon ook een belangrijke ranking factor, omdat er veel informatie (zoals relevantie en intentie) door links stroomt.
Dixon benoemde ook het belang van dedicated webhosting om het crawlbudget van Google niet te delen met andere (grote) websites op dezelfde server. Verder noemde hij verschillende factoren die Google gebruikt om de autoriteit te bepalen, waaronder citations. Hier bij word je genoemd op een andere website, zonder dat er direct een link bij staat. Citations worden in local SEO veel gebruikt om de vindbaarheid te verbeteren.
Bing: Inspired by technology and consumer trends
Nadat Marcus aangegeven heeft dat Google in Nederland een marktaandeel heeft van 99% was deze presentatie voor velen wellicht niet zo interessant meer. Dit deed echter niets af aan het verhaal van Cedrick Chambaz! Hoewel het vooral een Microsoft pitch was, was het een inspirerende visie op search. Web is dead! Over een paar jaar gebruikt niemand zijn browser meer, maar dan is search embedded in software en apparaten zoals de Xbox. Hij geeft een duidelijk voorbeeld van de mogelijkheden met Windows 8 waarbij je nu al kan zoeken zonder het gebruik van je browser. In de toekomst zal je voor het invoegen van een image in Word niet meer eerst naar Google – ik bedoel Yahoo!- moeten om een plaatje te zoeken, maar kan dit direct in Word zelf. Om deze functies te realiseren is Yahoo continu op zoek naar samenwerkingen zoals met Skype, Facebook en Tripadvisor. Dit is tevens het grote verschil met Google aangezien zij ervoor kiezen om zelf de producten te ontwikkelen. Krachten bundelen is de kracht van Yahoo volgens Cedrick.
Microsoft Ads blijft in Nederland kleinschalig ingezet worden. Toch zijn ze flink aan het ontwikkelen met meer dan 100 releases het afgelopen jaar. Cecrick neemt ons mee langs de nieuwe functies, sitelinks, weergave-adressen in de ads en de click-to-call functie waarmee je vanaf je PC direct met Skype kan bellen.
Actionable KPI’s voor Google AdWords
Tsjah… KPI’s. Weten we eigenlijk wel wat dat zijn? Of sturen we heel vaak op KPI’s die niet bijdragen aan het doel? Harmen Visscher weet dat dit zo is en geeft duidelijk voorbeelden. De KPI’s zijn een afspiegeling van het doel en moeten meetbaar zijn. Vraag je af waar de klant geld mee verdient. Wanneer de klant zijn geld verdient met nieuw bezoek zal de KPI geen CPO maar een CPA zijn.
Evenals Joey geeft Harmen aan dat CPC en CTR duidelijk geen KPI’s zijn. Dit zijn geen afspiegelingen van het doel. Wel goede KPI’s zouden ROI, CPL en Cost per new Customer zijn.
SEO voor WordPress
Joost de Valk en Bastian Grimm behandelen samen het onderwerp ‘SEO voor WordPress’. Joost begon met problemen waar hij tegenaan loopt met WordPress. Zoals het wel of niet tonen van de authorship data (met een foto van de auteur van een artikel) in zoekresultaten. Google wil deze data gebruiken voor artikelen en niet voor productpagina’s van e-commerce sites. Denk dus goed na over de pagina’s waarvoor je deze koppeling met Google+ inzet. Voor bijvoorbeeld de homepagina is de publisher koppeling met Google+ weer meer van belang. Een ander gevolg van de publisher tag is dat je laatste bericht uit Google+ in de zoekresultaten kan worden getoond. Joost merkte hierbij op dat dit bericht vaker wordt getoond als het om een recent bericht op Google+ gaat.
Over rich snippets gaf Joost aan dat deze steeds minder snel getoond worden in zoekresultaten. Voor websites die autoriteit hebben is het niet moeilijk om te zorgen dat deze data getoond wordt in zoekresultaten, maar voor een website met een lagere autoriteit is dit lastiger dan voorheen.
Na Joost nam Bastian het over. Hij ging in op het beveiligen van je WordPress site, om te voorkomen dat je gehackt wordt. Bastian heeft al meer dan 1.000 gehackte websites geholpen. In 92% van de gevallen was het platform of één van de plug-ins niet up-to-date. Verder is het ook belangrijk om plug-in of themes die niet gebruikt worden te verwijderen. Deze hebben ook als nadeel dat ze WordPress onnodig langzaam maken.
Bekijk de presentatie
Content, van engagement tot outreach
De laatste presentatie van de dag was van Kevin Gibbons, managing director van BlueGlass. Kevin begon zijn presentatie met de uitspraak dat content marketing geen andere naam is voor SEO. Kevin ging in op het feit dat SEO specialisten moeten stoppen met het najagen van het Google algoritme. Je kunt het algoritme van Google wel gebruiken, maar je zou je strategie hier niet op moeten baseren.
Kevin benadrukte in zijn presentatie het belang van een helder doel voor iedere campagne. Hij gaf aan dat iedere strategie gericht moet zijn op je doelgroep. Bij het bepalen van deze doelgroep is het natuurlijk eerst van belang om te achterhalen wie je doelgroep is, wat je doelgroep beweegt en waar je doelgroep zich bevindt. Bevindt die doelgroep zich niet op je eigen site? Ga dan op zoek naar andere plekken om je doelgroep te bereiken met content.
Bij content marketing moeten verschillende teams samenwerken, waarbij de content centraal staat. Succesvolle content marketing campagnes zijn gericht op de lange termijn en voor succesvolle content is een mix van verschillende vaardigheden binnen een team essentieel.
Ask the SEO’s: ‘Future of Search’
Na de laatste presentatie van Kevin en voor de biertap open ging voor de borrel, werd de toekomst van SEO besproken met Roy Huiskes, Joost de Valk, Marcus Tandler en Kevin Gibbons. Aan de hand van een aantal vragen, gaven zij hun visie op onderwerpen als de toekomst van SEO, Google+ en het belang van social signalen binnen search.
Hierbij kwam naar voren dat SEO in hoofdlijnen de afgelopen jaren niet eens zoveel is veranderd. De werkzaamheden zijn grotendeels nog gelijk aan een aantal jaren geleden. Het draait nog steeds om techniek, content en autoriteit, waarbij bepaalde technieken alleen niet meer werken. De gedachte achter SEO is wel anders. SEO is draait nu om het bouwen van een brand. Hierbij is SEO meer een onderdeel van de volledige marketingmix. Het leven van de ene Google update naar de andere is in ieder geval geen strategie meer om op lange termijn goede resultaten te kunnen behalen. Er zullen altijd trucs blijven bestaan om zoekresultaten te manipuleren, de vraag is alleen of je deze moet willen toepassen. Als je gaat voor de lange termijn wil je dat in ieder geval niet.
Kortom…
Moeten wij nog meer zeggen? Volgens mij kan iedereen aan deze uitgebreide samenvatting opmaken dat het een geslaagd congres was. Veel inhoudelijk en kwalitatieve presentaties! Niet alleen ontwikkelingen maar ook een inzage in de huidige markt. Een aanrader voor volgend jaar. Volgend jaar zou ik meer willen zien over het bezoekers gedrag op de website, weinig presentaties gingen hier dieper op in. Heb jij ook een tip om dit congres nog beter te maken? Of andere aanvullingen, vul dan het onderstaande formulier in.