Wat is Google Analytics 4 (GA4)? Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4? En wat is een goed moment om over te stappen? Hierbij een overzicht van Google Analytics 4.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 begon ongeveer twee jaar geleden. Destijds heette het nog App+Web. Nu is GA4 de standaard bij het starten van een nieuw analytics account. Universal Analytics heeft in de loop der jaren veel updates gehad, maar dit is de eerste keer dat er een volledige rebuild is, zowel backend als frontend. De belangrijkste verandering is de verschuiving van een hit-based datamodel naar een event-based datamodel. Vanwege dit nieuwe datamodel is er geen manier om je bestaande data van Universal naar GA4 te verplaatsen. Daarnaast zijn er een heleboel nieuwe functies beschikbaar, waaronder veel Google Analytics 360 functies.
De belangrijkste kenmerken van GA4
- Automatische meting: wanneer je GA4 voor het eerst implementeert, zijn er meer standaard data beschikbaar. Je meet niet alleen paginaweergaven, maar ook scrolls, uitgaande klikken, bestandsdownloads, videoweergaven en nog een paar andere dingen. Dit maakt het platform bruikbaarder en gemakkelijker voor de onboarding.
- Gloednieuwe gebruikersinterface (UI): Google bouwt de UI opnieuw op. Er is aan de linkerkant een volledig nieuwe navigatie. Er is een nieuw concept van rapporten, waarbij meer data toegankelijk zijn dan alleen een grafiek en tabel.
- Nieuwe identificatiemethoden: standaard volgt GA gebruikers via een cookie. Met GA4 hebben ze een Google signalen component toegevoegd. Hierdoor kun je beter achterhalen hoe je gebruikers interacteren tussen verschillende platformen.
- Nieuwe real-time rapporten: de rapporten zijn veel interactiever en hebben meer attributen. Je hebt nu bijvoorbeeld realtime audiences en aangepaste dimensions. Dit maakt het ideaal voor het opsporen van fouten.
- Enorme verbeteringen op het gebied van debugging: er is een debugging functie waarmee je eenvoudig je testdata kunt controleren. Je hoeft alleen maar de Debugger-extensie in Chrome in te schakelen, die realtime data naar een speciale weergave in GA4 zal streamen.
- Betere audiences: nieuwe scoping opties voor events, op tijd gebaseerde reeksen en extra uitsluiting opties.
- Nieuwe conversietracking: er zijn meer slots beschikbaar (30 in plaats van 20) en ze zijn schaalbaar omdat als je ze uitschakelt, er een slot vrij komt. Conversies zijn nu niet alleen session-based, er zijn ook veel meer definities, zoals het gebruik van audiences als conversies.
- Nieuwe funnels: deze functie was alleen beschikbaar in de betaalde versie van Google Analytics (360). Nu kun je gratis inzichtvolle open en gesloten funnels maken in GA4. Naast het maken van funnels, kun je met deze rapporten de verstreken tijd tussen de verschillende stappen bekijken en de volgende acties van gebruikers na de funnel zien.
- Verbeterde gedragsstromen: interactieve rapporten waarin je de paden ziet die je gebruikers volgen. In deze rapporten kunt je events en audiences toepassen. Het is ook mogelijk om een achterwaarts pad te gebruiken. Volg bijvoorbeeld je gebruikers terug nadat ze een conversie hebben gemaakt.
- Gratis BigQuery-koppeling: dit is de grootste verandering in Google Analytics. Dit was alleen beschikbaar in Google Analytics 360, maar het is gratis met GA4. Met GA4 kun je niet alles doen, maar met de BigQuery-koppeling kun je al je data uit GA4 naar BigQuery halen voor meer geavanceerde analyses.
Wanneer starten met Google Analytics 4?
Er zijn geen historische (Universal Analytics) data beschikbaar in Google Analytics 4. Daarom wil je je website zo snel mogelijk dual-taggen. Vervang Universal Analytics nog niet door GA4, maar voeg een extra tag toe met een eenvoudige GA4-installatie van 1 uur, die ervoor zorgt dat je historische data gaat opbouwen in je nieuwe GA4-omgeving.
Sommige integraties zijn nog niet beschikbaar in GA4, zoals de implementatie van e-commerce. Totdat de volledige GA4-functionaliteit beschikbaar is, is het handig om te blijven vertrouwen op Universal Analytics data.
Het moment om GA4 actief te gaan gebruiken zal waarschijnlijk rond het midden van volgend jaar zijn, zodra al je benodigde features beschikbaar zijn. Wat betekent dat het advies is om nu te starten met het dual-taggen met zowel Universal Analytics als GA4.
Aantal dingen om rekening mee te houden
- Universal Analytics data zijn sampled in je rapporten. GA4 data zijn niet sampled (het kan nog steeds gesampled zijn als je meer dan 10 miljoen events hebt).
- Hoewel GA4 niet meer in bèta zit, zitten sommige onderdelen zoals de BigQuery-koppeling dat nog wel. En Google voegt bijna elke week nieuwe functies toe.
- Er komt in de nabije toekomst een betaalde enterprise-versie van GA4 uit.
- Als je BigQuery veel gebruikt, kan dit geld kosten. Maar de kosten zijn erg laag in vergelijking met een betaald Google Analytics-account.
- Als je op de hoogte wilt blijven van GA4 en ervaringen wilt delen, word dan lid van de Measure Slack-community.