Vorige week heeft Google Analytics op de Ad Tech in New York een nieuwe functionaliteit gelanceerd; Major Contributors. Deze nieuwe feature is een uitbreiding van de bestaande ´Custom Alert´ (aangepaste meldingen) functie in Google Analytics.
Custom Alerts is een functionaliteit die al enige tijd bestaat in Google Analytics. Hiermee kun je meldingen ontvangen per e-mail wanneer er significante veranderingen zijn in de prestaties van je website. Bijvoorbeeld wanneer het bezoek op een bepaalde landingspagina ineens toeneemt of wanneer de conversie vanuit AdWords significant daalt ten opzichte van de maand ervoor. Deze ´alerts´ kun je als gebruiker zelf instellen.
Google Analytics heeft nu een toevoeging op deze Custom Alert functionaliteit gelanceerd waarbij automatisch wordt gekeken naar de oorzaken van een stijging of daling in de prestaties van je website. Je ziet via de ´Major Contributors´ aanvulling welke zaken allemaal invloed hebben gehad op de stijging of daling in performance en hoe zwaar deze wegen om de verandering te kunnen verklaren. Je hoeft op deze manier dus niet zelf op zoek naar oorzaken, Google Analytics draagt ze voor je aan.
Zie hieronder een voorbeeld van de Major Contributors van een Customer Alert melding die ik als voorbeeld heb gecreëerd (Organic Search Traffic Aert).
En een voorbeeld van het Google Analytics Blog:
De Major Contributors functionaliteit is een hele nuttige aanvulling op de Custom Alerts waarmee oorzaak analyses eenvoudiger worden. De toegevoegde waarde van deze functie staat of valt echter wel met het goed nadenken en inrichten van de meldingen (custom alerts) die je website performance moeten monitoren.
Reacties (3)