Het waren mooie dagen voor de Google Analytics liefhebbers. Achter elkaar kwam men met 3 grote updates op een rij: de interface, real-time data en een premium / betaalde versie.
Interface design verbeteringen
Google heeft kritisch naar de nieuwe interface van de laatste versie (V5) gekeken en op basis daarvan enkele wijzigingen gedaan. Het menu is aangepakt alsmede het topmenu aan de bovenkant. De knop die voorheen “Dashboards” heette gaat nu “Home” heten. En dat is ook precies wat het is. Je begint vaak vanuit je dashboards te werken, daar staan (als het goed is) de voor jou belangrijke getallen mooi bij elkaar. Helemaal met de nieuwe dashboard functionaliteit is het allemaal een stuk bruikbaarder geworden ten opzichte van V4.
Wat gebeurd er nu op je website?
Voorheen was je een extra tool als Clicky nodig om naast de gewone Google Analytics data real-time bezoek in kaart te kunnen brengen. Dat is vanaf nu niet meer nodig: Google heeft een real-time dashboard ontwikkelt. Dit dashboard laat de belangrijkste pagina’s, verkeersbronnen, zoekwoorden, enz. zien van de bezoekers die zich NU op je site bevinden. Het dashboard loopt ongeveer 1 tot 1,5 seconden achter, zelfs op een site van meer dan 6000+ bezoekers tegelijk loopt het soepel.
Introducing Google Analytics Premium
En de laatste, tevens strategische stap die ze hebben gezet is het introduceren van een betaalde versie van Google Analytics. Bovenop alle normale functionaliteiten van de gewone versie krijg je wat extra zaken: het downloaden van data zonder steekproef en 50 custom vars. Ook een snellere verwerking van je data en een sneller interface waardoor je dagelijkse analyses sneller gaan. Daarnaast dedicated support met zelfs een 24/7 bereikbaar nood nummer. Dat maakt het ook minder goedkoop dat sommigen misschien hadden verwacht. 150.000 euro voor 1 miljard hits per maand. Bekijk hier de intro video:
Reacties (3)