Het is alweer even geleden dat ik in de pen ben geklommen voor een post op webanalisten.nl. Dit heeft misschien ook te maken met mijn werkzaamheden voor Telfort, die toch anders zijn dan bij Interpolis. Ik heb in ieder geval nu wel iets om te melden.
Met een plugin van Mozilla voor Google Analytics heb je de mogelijkheid om snel nieuwe inzichten te krijgen in je trafficbronnen. Simple, perfectly integrated, unobtrusive. I love it!, volgens een review.
De makers van de plugin, Juice Analytics, kwamen met dit idee vanuit de praktijk. Iedere dag kijken naar de Top 10 verwijzende sites brengt weinig inzichten. Wat we nodig hebben is verandering.
De plugin geeft je na installatie met een druk op de knop (Who sent me unusual traffic) een overzicht van veranderingen in je verkeersbronnen. De knop wordt zichtbaar bij het openen van de verwijzende sites en keyword rapportage in Google Analytics.
Met de knop heb je meer grip op veranderingen in verkeer afkomstig van verwijzende sites en zoekwoorden. Zo zie je snel de:
- verwijzende sites met 50% meer verkeer over de laatste 3 dagen,
- verwijzende sites met 50% minder verkeer over de laatste 3 dagen,
- nieuwe verwijzende sites over de laatste 3 dagen,
- zoekwoorden met 50% meer verkeer over de laatste 7 dagen en
- zoekwoorden met 50% minder verkeer over de laatste 7 dagen
He tijdsinterval van 3 en 7 dagen is voor zover ik weet niet aan te passen. Dit zou nog een mooie aanvulling zijn. Bijgaand ook een tweetal screenshots:
Het is niet zo dat deze informatie uit Google Analytics nieuw is. De informatie wordt wel een stukje toegankelijker. Wat vinden jullie van de plugin?
Reacties (8)