Je buurman vertelt je dat hij er over nadenkt om een elektrische auto te kopen. Hij wordt inmiddels al ouder, volgende week is zijn 80ste verjaardag, en zijn kinderen willen niet meer dat hij op de fiets stapt. Maar hij vindt het belangrijk om fossiele brandstoffen te vermijden. Uber is geen optie voor hem, hij heeft zelfs geen mobiele telefoon, en zijn kapper is naar de andere kant van de stad verhuist en ondanks dat hij nog maar een paar haren op z’n hoofd heeft, wil hij ze wel iedere maand even bij laten werken.
De volgende dag komt hij terug met een Tesla S, de elektrische sportwagen die van 0 naar 100 optrekt in slechts 2,8 seconden; sneller dan een Porsche 911 Turbo en bijna iedere andere auto die op de openbare weg mag rijd. De beste man wilde een elektrische auto, en zijn nieuwe Tesla S voldoet aan dat criterium.
Hallo Google Analytics.
Voor bijna iedere webanalist is de eerste ervaring met webanalyse tools ongeveer: je wilt een tool om je website te kunnen analyseren en je maakt een Google Analytics omdat deze tool alles doet wat je wilt. En jarenlang reden we (figuurlijk) met deze supervette sportauto met 30 kilometer per uur naar de kapper, Wij zijn die oude man!
Voor alle duidelijk, ik ben ook de oude man. Met Google Analytics heb ik een turbo-tool in handen, maar ieder jaar zoek ik opnieuw naar de perfecte search marketing reporting provider. Ik vergelijk functies, luister rustig naar verkoopdemo’s, vraag een 30-day trial aan. Maar terwijl trials verlopen en schouders opgehaald worden, blijf ik met Google Analytics in de eerste versnelling rondrijden.
Search marketeers van LunaMetrics gebruiken Google Analytics op de manier dat het ontworpen is om te gebruiken. Daarom schreef Andrew Garberson over Google Analytics Power Reporting voor SEO en PPC, en sommige van de manieren waarop ze wekelijks monitoren en maandelijkse rapportages maken zonder hun mensen of hun klanten te overweldigen.
Dagelijks monitoren
Google, Adobe, Hubspot… de meeste analytics-aanbieders hebben een app waarmee digitale marketeers de prestaties van hun site overal in de gaten kunnen houden: in bed, op je verjaardagsfeestje, of tijdens je bruiloft. Ja… het feit dat je het kunt, betekent niet dat je het moet doen.
Doel: Reageren op een extreme verschuiving in elk zoekkanaal.
Uitdaging: Een vinger aan de pols houden, maar toch nog genoeg tijd hebben om te leven.
Oplossing: Meldingen in Google Analytics
Meldingen zijn als push notificaties op je smartphone. “Hallo hardwerkend persoon die van z’n zondagochtend geniet, je conversiepercentage is gisteren ingestort. Als je klaar bent met je ontbijtje moet je misschien even kijken.”
Houd in gedachten dat deze meldingen niet altijd real-time zijn. Als Nick en Simon een selfie maken met je product en je server begint roken door alle extra bezoekers, dan kom je hier waarschijnlijk pas maandagochtend achter wanneer je baas je bij de deur op staat te wachten. Hier zijn 55 Google Analytics meldingen voor jouw account.
Wekelijks monitoren
Alert zijn op trends kan levens redden. Oke, misschien is dat voor jouw markt wat overdreven, maar het spotten van trends bespaart euros en bonussen. Snel reageren op neerwaardse trends of het maximaliseren van stijgende trends maakt je baas of je klanten heel erg blij.
Doel: Het spotten van trends terwijl ze gebeuren, niet pas wanneer er door jou én je concurrent op gereageerd wordt.
Uitdaging: Weten waar je moet kijken, en onthouden om daar te kijken.
Oplossingen: Aangepaste rapporten en dashboards in Google Analytics.
We hebben over de jaren heen al veel over Google Analytics’ aangepast rapporten geschreven, en deze functie is een ideale manier om de prestaties van je website in de gaten te houden zonder dat je er al je vrije tijd aan moet opofferen.
Google Analytics dashboards zijn daarnaast ook ideaal voor snelle rapportages en analyses: een samenvatting van zoekconversies, omzet, ROI van advertentie-uitgaven, etc.
Maandelijks monitoren
Dit is het belangrijkste. We doen het merendeel van onze rapportages op maandelijkse basis en van deze rapportages wordt meer van verwacht.
Doel: Een tool vinden die gemakkelijk te vinden is, betaalbaar is in gebruik en inzetbaar is voor een breed spectrum van kanalen.
Uitdaging: Alles op één plek samenbrengen.
Oplossing: Google Drive integraties met Google Analytics.
Google Drive rapportages zijn misschien niet het mooiste meisje op de dansvloer -andere platforms hebben betere interfaces met interactieve tabellen- maar ze is wel de beste danser, en is dat niet het meest belangrijke? Read-only logins voor managers/cliënten, automatisch dagelijks ververst en de mogelijkheid om data op te halen uit AdWords, Bing Ads, Search Console, social advertising en nog meer bronnen. Je kunt zelfs handige tools maken zoals advertentiebudget trackers. Je kunt het zo gek niet bedenken!
Twee interessante artikelen die LunaMetrics hier over heeft geschreven zijn connecting Google Analytics to Drive en supercharging reports with filters and segments.
Maak een proefrit
Google Analytics kan jouw Tesla zijn. Of je (meer bescheiden) Opel. Het heeft al de functies die je nodig hebt en veel van de dingen die je wilt. Voor search engine marketeers zitten er genoeg pk’s onder de kap; je moet alleen weten hoe je ze er allemaal uit kunt halen.