Google Analytics kent al lange tijd een Site Overlay functionaliteit waarbij je via een ´laag´ die over je site wordt gelegd in een oogopslag zou moeten kunnen zien waar bezoekers op een pagina op klikken. Ik zeg bewust ´zou´ want er was nogal wat mis met deze Overlay functionaliteit. Vanaf vandaag is er echter een nieuwe versie van deze Site Overlay gelanceerd: ´Analyse op pagina´ (In-page analytics). Je kunt deze functionaliteit vinden binnen het kopje ´Inhoud´ in je Google Analytics rapporten.
De manier van presenteren van de data is geheel vernieuwd. Zo wordt alle beschikbare data van de pagina direct naast de gekozen pagina getoond en worden de individuele kliks via tekstballonnen weergeven. Ook biedt de nieuwe ´Analyse op pagina´ functie veel meer inzichten. Je kunt direct doorklikken naar gedetailleerde informatie, filters aanmaken en niet alleen analyses uitvoeren op basis van aantal kliks maar ook op basis van behaalde doelen, transacties en opbrengst.
De aanvullende detailinformatie en extra betrouwbaarheid van de data die Google Analytics met deze In page Analytics functionaliteit biedt is een mooie aanvulling op de bestaande Analytics rapporten.
Meer informatie en instructievideo op het officiele Google Analytics Blog
Schermafdruk van de nieuwe In Page Analytics / Analyse op pagina
Reacties (4)