Google heeft deze week ‘Content Groupings’ toegevoegd aan de ‘Behavior Flow’ in Google Analytics. Behavior Flow is een visualisatie van hoe gebruikers zich door je website navigeren en per dimensie waar ze je website weer verlaten. Onze collega’s van Marketingland laten weten dat je deze flow nu ook per Content Groep kunt bekijken.
Content Groupings
Content Groupings lanceerde in december om gebruikers een gemakkelijke manier te bieden om pagina’s of app screens logisch te groeperen, zoals per afdeling of product categorie. Je kunt Content Groepen nu gebruiken om het gedrag van je gebruikers te zien op een manier die uniek van toepassing is op jouw website of app.
Stel dat je bijvoorbeeld de verkopen van je webshop per afdeling wilt bekijken, dan kan je een content groep aanmaken
Content Groepen instellen
Om te beginnen ga je in Google Analytics naar het ‘beheerder’ menu, waar onder ‘dataweergave’, ‘aangepaste kanaalgroeperingen’ staat.
Er zijn drie manieren om Content Groepen in te stellen:
- pas de tracking code aan op elke pagina die je wilt groeperen.
- gebruiken regular expressions.
- maak aparte regels aan in Google Analytics.
Je kunt deze drie methodes ook combineren naar je eigen voorkeur. Wanneer een content groep is ingesteld duurt het ongeveer 24 uur voordat de data in de rapporten naar voren zal komen als een dimensie. Rapportages waar contentgroepen als primaire dimensie ingesteld zijn, kunnen contentgroepen ook nog als dimensie gebruiken.