Ook in het jaar 2012 heeft Google Analytics weer allerlei nieuwe functionaliteiten aan zijn webanalytics pakket toegevoegd. Google Analytics ontwikkelt zich steeds meer tot een customer intelligence pakket. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen dit jaar?
1. Content Experiments
Google Website Optimizer werd relatief weinig gebruikt door Google Analytics gebruikers, waarschijnlijk door de complexe implementatie van deze testing tool. Met de introductie van content experiments is het een stuk eenvoudiger geworden om testen op te gaan zetten. Je hoeft slechts één regeltje code je te plaatsen binnen de pagina van je controle variant. Ik heb deze tool ook zelf getest. Zeer eenvoudig en praktisch te gebruiken, zonder HTML kennis. Toch ontbreken er nog belangrijke features die in testing tools zoals VWO en SiteSpect automatisch beschikbaar zijn:
- Het op kunnen zetten van multivariate testen
- Targeting opties zoals plaats, device, browser en kanaal (bijvoorbeeld Google AdWords verkeer)
- Behavorial targeting. Bijvoorbeeld het ‘targeten’ van afhakers in jouw funnel/winkelwagen
2. Attribution modelling
Voor iedereen, die conversie attributie serieus neemt is dit een must-have. Je hoeft je beslissingen niet meer af te laten hangen van het traditionele last-click model. Met attribution modelling kun je je eigen model samenstellen. De volgende standaardmodellen zijn automatische beschikbaar in Google Analytics:
- Lineair model: alle kliks krijgen in dit model dezelfde conversiewaarde toegekend
- Position-based model: de eerste en laatste klik krijgen 80% en de overige kliks krijgen 20% conversiewaarde toegekend
- Tijdsverval model: binnen dit model kun je een tijd instellen, zodat de kliks die dichterbij de conversie plaatsvinden, meer conversiewaarde krijgen toegekend. Bijvoorbeeld: 10-20-30-40. Je geeft hierbij de laatste 2 kliks 70% van de totale conversiewaarde
Daarnaast heb je de mogelijkheid om een aangepast model in te richten. Voorbeeld: het uitsluiten van direct verkeer, zodat je een realistischer beeld krijgt van de conversie attributie per kanaal. Google Analytics noemt direct verkeer natuurlijk niet voor niets ‘none’. Attribution modelling is nog niet voor iedereen beschikbaar. Via deze link kun je het aanvragen.
3. Conversie attributie van je landingspagina’s
Tot dit jaar was het alleen mogelijk om de conversie attributie per kanaal te laten uitrekenen. Dit is uitgebreid met de conversie attributie per pagina. Zo kun je de waarde per pagina bepalen. Daarnaast is het mogelijk om de pagina’s verder onder te verdelen in categorieën zoals oriënterend, informatie, service en conversiegerichte pagina’s.
4. Analyse op pagina sterk verbeterd
Google Analytics heeft deze functionaliteit sterk verbeterd. Met de browser size analyse kun je zien hoe ver naar beneden jouw bezoekers scrollen. Dit kun je segmenteren naar desktop/mobiel/ tablet device-gebruikers, zodat je jouw paginaruimte optimaal kunt benutten. Het was altijd heel irritant dat je geen links kon doormeten die naar dezelfde pagina waren doorgelinkt. Dit is gelukkig verleden tijd. Met de ‘enhanced link attribution’ functie kun je iedere afzonderlijke link/button gaan doormeten. Je dient hiervoor 3 zaken aan te passen om dit voor elkaar te krijgen:
- Een extra regel code toevoegen aan je Google Analytics script
- De id’s van je links dienen uniek te zijn, zodat Google Analytics deze links kan herkennen
- Zet deze functionaliteit aan binnen jouw profielinstellingen.
5. Universal Analytics
De aankondiging van Google Analytics om haar meetsysteem aan te passen is voor mij de meest opzienbarende ontwikkeling van dit jaar. Ik ben heel benieuwd, hoe dit nieuwe meetsysteem zich gaat doorontwikkelen in 2013. Wat gaat er concreet veranderen?
- Andere tracking code (server side)
- Externe databronnen kunnen importeren in Google Analytics (bijvoorbeeld kosten vanuit bannering/Facebook Ads)
- Klanten id’s kunnen importeren, zodat klanten/callcenter data gekoppeld kunnen worden aan je webanalytics data
- Bedrijfsnaam kunnen uitsluiten van je organische verkeer. Dit zal dan voortaan opgeteld worden bij je directe verkeer
6. Social media rapporten
De social media rapporten waren natuurlijk al enige tijd aanwezig in Google Analytics. Toch zijn ook deze rapporten uitgebreid in het afgelopen jaar. Je kunt deze vinden onder de tab ‘verkeersbronnen’. Via de ‘activiteitenstream’ kun je de reacties vanuit social media bekijken. Dit overzicht is wel beperkt, omdat Facebook en Twitter hierin niet worden meegenomen. Dit is uitgebreid met ‘trackbacks’. Dit zijn links, die verwijzen naar jouw website. Deze informatie kun je gebruiken om jouw linkbuilding strategie te gaan bepalen.
Verwachtingen 2013
Ik ben zeer benieuwd welke nieuwe features er in 2013 zullen bijkomen. Universal Analytics is natuurlijk een zeer innovatieve maatregel. Kunnen we nu echt individueler bezoekersgedrag gaan meten? Is het mogelijk om conversie-attributie per device te laten uitrekenen? Het zal in ieder geval weer een boeiend Google Analytics-jaar worden. Qua functionaliteiten komt Google Analytics steeds dichterbij een gerenommeerd webanalytics pakket zoals ‘Sitecatalyst’.
Ik ben dan ook benieuwd wanneer Google Analytics qua functionaliteiten SiteCatalyst voorbij zal streven. Ben ik nog nieuwe features vergeten? Ik lees graag jouw toevoegingen bij de reacties!