Google heeft onlangs een nieuwe algoritme update aangekondigd. Deze Google BERT update is aangekondigd op 24 oktober 2019 en is enkele dagen eerder al uitgerold.
Volgens Google zal deze update zo’n 10 procent van alle zoekopdrachten beïnvloeden. Daarmee is het mogelijk de grootste algoritme update van Google van de afgelopen 5 jaar.
BERT betekent: ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Klinkt nogal technisch, niet?
Geen zorgen, in dit artikel leer je exact wat de algoritme update inhoudt en waar je op moet letten.
Wat is de Google BERT algoritme update?
De update richt zich op het interpreteren van de zoekintentie die hoort bij een zoekopdracht. Het algoritme van Google kijkt niet langer woord voor woord naar een zoekopdracht, maar kan nu beter de hele zin bevatten om zo de daadwerkelijke zoekintentie beter in kaart te brengen.
Nu kunnen zelfs kleine wijzigingen of andere benamingen al zorgen voor een groot verschil in de getoonde resultaten. De update zorgt ervoor dat gebruikers van Google nog beter hetgeen kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn.
Tijdens de aankondiging deelde Google ook een aantal voorbeelden van de impact van deze Google update.
Google BERT voorbeelden
In dit eerste voorbeeld laat Google zien hoe de zoekresultaten veranderen bij het interpreteren van de opdracht zodra er wordt gezocht op reizen naar de VS ten opzichte van reizen uit de VS.
In het volgende voorbeeld zie je hoe Google het woord ‘stand’ heeft geïdentificeerd als ‘stand alone’, wat niet juist is voor deze zoekopdracht.
In plaats daarvan zoekt de gebruiker van Google op de fysieke eisen van de taak. Met Google BERT wordt de zoekopdracht nauwkeuriger en worden betere zoekresultaten getoond die aansluiten bij de zoekintentie.
Wat dit voor jou betekent
Het fijne aan deze algoritme update is dat het niet gaat om een penalty. Google doet enkel nóg beter zijn best om de juiste resultaten te serveren. Vooral lange, waardevolle content zal het na de BERT update goed doen.
Allereerst wil je in de gaten houden of je traffic de afgelopen dagen is verandert. Zie je dat je minder organische traffic hebt? Dan is het nodig om te analyseren of jouw content antwoorden geeft op de vragen van jouw potentiële klanten.
Wat te doen als je een traffic drop hebt na BERT
Eigenlijk is het vrij simpel; doe geen drastische dingen totdat het stof is gaan liggen. Google staat erom bekend dat ze updates uitrollen en dan weer wat zaken terugdraaien of tweaken. Dus onderneem nu niet halsoverkop actie.
Zie je een drop in jouw traffic, dan kun je het volgende doen:
1. Identificeer zoekwoorden of zoekopdrachten die mogelijk minder goed presteren
Om deze woorden te identificeren kun je de Google Search Console gebruiken. Klik op ‘Prestaties’, selecteer ‘Afgelopen 7 dagen’ als periode en bekijk dan de zoekopdrachten.
2. Onderzoek welke content nu rankt
Bekijk nu deze zoekopdrachten in Google en onderzoek welk soort content nu in de top 3 posities van de eerste pagina staat.
- Wat voor type content is het?
- Vanuit welke invalshoek wordt de content uitgelegd?
- Welke antwoorden worden gegeven?
3. Pas je content hierop aan
Vervolgens ga je jouw content aanpassen op basis van je vergaarde inzichten uit het voorgaande punt. Als enkel wat aanpassingen doorvoeren mogelijk niet voldoende gaat zijn, dan kan het nodig zijn om nieuwe content te maken die goede, volledige antwoorden geeft en vergelijkbaar is met de content die het nu goed doet.
Deze nieuwe update van Google lijkt misschien drastisch – zeker omdat 10% van alle zoekopdrachten erdoor geraakt worden – maar uiteindelijk kan Google met deze update betere zoekresultaten geven. Er is dus geen reden om je zorgen te maken. Houd je traffic vanuit Google in de gaten en mocht het nodig zijn, voer dan bovenstaande stappen uit om te herstellen van een traffic drop.
Heb jij effecten opgemerkt die het gevolg kunnen zijn van de BERT update? Laat het hieronder weten in de reacties.