Google maakt steeds meer gebruik van suggesties tijdens het invoeren van zoekwoorden in het zoekvak. Typ bijvoorbeeld in het zoekvak van Google ´mannen zijn´ of ´vrouwen zijn´ en je krijgt een aantal grappige suggesties. Maar de suggesties die Google geeft kunnen ook interessante inzichten bieden wanneer je zou weten wat bezoekers intypen en welke suggesties ze uiteindelijk gebruiken om naar te zoeken. Gelukkig maakt Google hier geen geheim van, maar vermelden ze gewoon in de verwijzende URL welk zoekwoord bezoekers hebben ingetypt en welke suggestie een bezoeker vervolgens heeft gekozen. Met een behulp van een Google Analytics filter kan je dit eenvoudig in meten. Hier lig ik uit hoe dat werkt:
Maak een nieuw Google Analytics profiel aan
Allereerst moet je een nieuw profiel aanmaken in je Google Analytics account. Aangezien je je data gaat filteren wil je niet je standaardprofiel filteren. Hiermee voorkom je dat je nieuwe data over de oorspronkelijke data heen schrijft. Zorg dat je je profiel een herkenbare naam geeft, bijvoorbeeld ´Google suggest meting´.
Maak het Google Suggest filter aan
Welke woorden bezoekers ingetypt hebben in Google en welke suggestie ze uiteindelijk gebruikt hebben staat in de verwijzende URL van Google. Uit deze URL moeten we twee gegevens halen: de zoekquery en de ingetypte query. Kijken we naar de verwijzende URL van de Google Toolbar dan zien we de zoekquery na de parameter ´q=´ staan in de URL. De oorspronkelijk ingevoerde query staat ook in de verwijzende URL, na de parameter ´oq=´. In onderstaand voorbeeld was de oorspronkelijk ingevoerde query dus ´tes´ waarna op de suggestie ´test´ is geklikt.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=test&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_nlNL333NL337&ie=UTF-8&aq=0&oq=tes
Om dit vervolgens in Google Analytics te kunnen meten moeten we een filter aanmaken om dit uit de verwijzing te kunnen halen (extraheren). Dit doe je met behulp van dit filter:
Hiermee haal je dus de waarde na ´oq=´ uit de verwijzing en de waarde na de ´p=´ of de ´q=´. Deze waarde plaats je vervolgens in de variabele ´Door de gebruiker gedefinieerd´.
Bekijk de Google Suggest rapportage
Wanneer je vervolgens naar de rapportage gaat van je profiel ´Google suggest meting´ vind je onder het kopje ´bezoekers´ het item ´Door de gebruiker gedefinieerd´. Hier vind je de output van je filter terug. Dit ziet er vervolgens zo uit:
Hierbij zie je eerst wat de bezoeker heeft in getoetst en vervolgens tussen haakjes welke suggestie aangeklikt is. Zo kun je dus meer inzicht krijgen in welke zoektermen mensen daadwerkelijk gebruiken en welke zoektermen vervolgens relevant blijken.
Toepassing van Google Suggest inzichten
Uit een analyse van de bezoekers van een klant van ons waarvan de domeinnaam van de website begint met het product dat ze verkopen zien we dat 80% van de bezoekers die zoeken op de naam van de website oorspronkelijk alleen de productnaam of een deel daarvan intypten. Normaal gesproken zouden we deze bezoekers dus indelen bij bezoekers die al bekend zijn met de website, terwijl het net zo goed mogelijk is dat ze de naam voor het eerst zagen in de lijst met suggesties.
Op dit moment geeft Google vrijwel alleen nog maar aanvullingen op de reeds ingetypte tekst, maar het is zeer waarschijnlijk dat er later ook suggesties gegeven gaan worden die slechts gerelateerd zijn aan de ingevoerde zoekterm. Door deze te meten in Analytics kan je erachter komen welke woorden je bezoekers werkelijk gebruiken.
Reacties (10)