Google’s mobiele zoekwaarschuwing kan je site bezoekers kosten

In hun doorgaande missie om de beste zoekresultaten te brengen, heeft Google deze week aangekondigd dat het zoekers zal waarschuwen wanneer een mobiele URL naar de homepage redirect. PracticalEcommerce laat zien hoe dit een impact heeft op je organische zoekresultaten.

Hoe Google’s Faulty Redirect Warning werkt

Wanneer zoekers een zoekresultaat kiezen, verwachten ze de content te krijgen die in dat zoekresultaat wordt omschreven. De titel in de blauwe link omschrijft een product of een stuk informatie dat ze willen, en ideaal wordt de URL en de omschrijving ook getoond. Echter, sommige websites zijn zo ingesteld dat ze mobiele browsers redirecten naar de homepage van de website, of de mobiele site, in plaats van de pagina die gebruikers verwachten. Google noemt dit een “faulty redirect.”

faulty redirect

Deze ervaring is frustrerend voor zoekers, en Google heeft besloten om deze ervaring te verbeteren door gebruikers te waarschuwen.

1-google-search-result-redirect-warning

In plaats van de standaard omschrijving van de pagina onder de URL, komt er een waarschuwingsboodschap te staan. Het is in de praktijk maar de vraag of de meeste zoekers begrijpen wat deze waarschuwing betekent, maar de link “Probeer het toch” zal mensen toch doen twijfelen aan het zoekresultaat.

De waarschuwing is specifiek voor websites die mobiele browsers naar de homepage van hun desktop of mobiele site redirect wanneer de mobiele browser enige pagina op de website aanvraagt. De waarschuwing is niet van toepassing op websites die mobiele browsers die een desktop URL redirecten naar dezelfde pagina op de mobiele site.

mobile-redirect-example-570x197

Hoe kan je zelf uitvinden of je site faulty redirects heeft

Het eerste wat je kunt doen is simpelweg Google bezoeken met je telefoon en zelf kijken wat voor er gebeurt. Het is geen definitief antwoord, maar het is een goede eerste stap. Probeer verschillende longtail variaties van “product + site” zoekopdrachten om Google aan te moedigen dieper je website in te duiken.

Als je een definitief antwoord wilt, dan is Google Webmaster Tools je beste oplossing. Google zal een bericht naar Webmaster Tools account sturen als het dit soort faulty redirects voor mobiele browsers op je website tegenkomt. Je kunt ook naar het Smartphone URL Errors raport kijken in  de Crawl Errors sectie van het Crawl-menu. Klik op de “Smartphone”-tab en kijk of deze nieuwe Faulty Redirects ook op jouw website voorkomen.

GWT-faulty-redirects-570x244

Hoe de Faulty Redirect Warning te voorkomen

De beste manier om dit te voorkomen is door mobiele bezoekers een responsive website te tonen, in plaats van een aparte mobiele versie van je wesbite. Omdat responsive sites dezelfde pagina met content op dezelfde URL aanpast aan alle schermformaten en browser types zijn er geen mobiele redirects om je zorgen over te maken.

Als je nog geen responsive site hebt en hier ook geen plannen voor hebt, is het onwaarschijnlijk dat je je website gaat redesignen alleen maar Google’s mobiele redirect warnings te verwijderen.

Voor de andere optie zal je nog steeds aanpassingen moeten maken, maar dan op een kleinere schaal. Gebruik de URLs die in Google Webmaster Tools als faulty redirects worden weergegeven om het probleem in je server configuratie te achterhalen. Verander die server configuratie om mobiele zoekresultaten te redirecten naar de equivalente URL op je mobiele website.

In sommige gevallen zal je geen mobiele versie hebben voor elke desktop pagina. Zorg er in zo’n geval voor de je de desktop pagina van die pagina laat zien, in plaats dat je de bezoeker naar de homepage redirect. De gebruikerservaring zal niet optimaal zijn omdat de pagina niet is aangepast aan het mobiele scherm, maar ze krijgen tenminste de content waar ze naar zochten in plaats van dat ze op je homepage uitkomen en zich af vragen wat er gebeurt.