Wat betekent Google’s nieuwe Disavow Tool voor web analytics

Vorige maand kondigde Google’s eigen Matt Cutts op de PubCon de release aan van hun veel-geanticipeerde Disavow Tool. Sindsdien is er veel gepraat over de uitwerking van de tool en of het ‘good, bad or ugly’ is voor de gemiddelde website-eigenaar.

De meningen zijn er nog over verdeeld. Er is een hoop dat mensen niet precies begrijpen en veel van de grotere SEO en digital marketing-organisaties zijn eerst nog aan het testen voor ze met een officiële review komen. Hoewel sommigen al hebben laten weten dat er goede hoop is om het effectief te kunnen gebruiken, dringen de meesten er bij webmasters op aan om dit spaarzaam te gebruiken.

Matt Cutts zegt zelf ook: “Wees voorzichtig. Begin niet zomaar met het ‘onteigenen’ van links. Begin rustig.” In dit artikel van Smart Data collective wordt er afgevraagd: is de nieuwe Disavow tool goed voor je analytics?

Hoe werkt Google Disavow?

Disavow geeft sites in principe de mogelijkheid om links uit te sluiten die verouderd, dood of simpelweg slecht zijn. Voor sites die negatief beïnvloed worden door slechte links van black hat SEO en andere ongeoorloofde digitale marketing tactieken is dit echter juist goed nieuws. Het betekent dat er eindelijk een manier is om je link-profiel op te schonen van die links die een negatieve impact hebben op je relatie met en ranking op Google. Voor iedereen die de gevreesde ‘bad link warning’ heeft ontvangen van Google zal dit als een nieuwe kans voelen.

Voor diegenen die in het verleden agressieve link-building tactieken hebben toegepast met een overdreven gebruik van onnatuurlijke anchor teksten, en die eerder dit jaar daardoor problemen hebben gekregen met Penguin, is Disavow mogelijk je kans om met een schone lei te beginnen zonder daarvoor een al te zware prijs te betalen.

Hoe begin ik?

Je kunt naar Google Webmasters Tools gaan om te beginnen en het zelf te testen. Het is echt zo simpel als dat het eruit ziet. Na het bepalen van het risico-niveau en of er op je site links zijn die aan de kant gezet moeten worden, moet je deze links isoleren en een .txt file opstellen waar je een domein of url per rij neerzet. Op tussenliggende rijen (om-en-om) kan je commentaar kwijt, zoals “deze link is gevaarlijk” door de rij te beginnen met een #-symbool. Na het bestand te hebben opgeslagen ga je naar je Google Webmaster Tools waar je “Eigenaar” status hebt.


Vanuit de navigatie van je Google Webmaster moet je jouw site url invoeren om naar de ‘disavow links’ pagina te gaan. Let op: wanneer je op ‘submit’ klikt zal een waarschuwing verschijnen. Klik nog een keer op ‘submit’ en er volgt nog een waarschuwing; kies deze keer de ‘choose file’ optie. Upload je .txt bestand met de foute links. Dan is het een kwestie van een keer diep inademen en op ‘Done’ klikken.

Eindelijk ben je er vanaf. Je verwacht in alle euforie nu misschien een beschermengeltje te zien, maar… er gebeurt niets. Tenminste, nog niet. Er wordt gezegd dat het een paar weken duurt voordat Google de ingevoerde links daadwerkelijk ‘disavowed’ en dat is ook precies waarom iedereen vooral waarschuwt om voorzichtig te zijn: deze nieuwe tool is nog maar net uit en niemand weet nog precies wat de effecten zullen zijn.

Kortom, als je te lijden hebt onder negatieve links, of je het nu zelf gedaan hebt of iemand anders, dan kan dit een goede oplossing zijn. Echter, tot er meer studies gedaan zijn en we daadwerkelijke resultaten hebben gezien, moeten we Disavow met grote terughoudendheid behandelen.

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.