Een veel gemaakte fout bij het beheren van alle webactiviteiten is dat men het eigen domein niet loslaat. Aanwezigheid op internet gaat veel verder dan de eigen virtuele voordeur. We leven in de tijd van web 2.0, het social web. Er zijn vele transparante en toeganbare drukbezochte huizen op internet alwaar informatie wordt uitgewisseld. Over jouw type dienst of product en over jouw merk / bedrijf. Ik durf door deze transparantie ook te stellen dat je succes van jouw producten of diensten niet zozeer afleest aan de bezoekcijfers van je webpagina, maar aan de hoeveelheid (positieve) buzz die er hierover is. Wat is de stemming onder je potentiële klanten ten aanzien van jouw bedrijf, wordt je aanbevolen aan anderen, is er een goede word-of-mouth?
Dit betekent dat er een grote noodzaak is om deze social media te kunnen meten en te rapporteren. Een groot deel van je webacitiviteiten KPI’s zou hierop moeten draaien. Het is niets voor niets de de Net Promotor Score zo goed is ontvangen. Afgelopen week werd er hier al geschreven over de update van en daardoor nieuwe mogelijkheden met Google Trends, maar dat is maar 1 van de vele mogelijkheden om informatie over jezelf, je producten en de concurrentie in kaart te kunnen brengen.
Gisteren is door Philip Sheldrake met medewerking van Larry Weber, David Meerman Scott en Brian Solis het gratis te downloaden E-book over Social webanalytics online gezet. Dit document helpt je met het waarom, hoe en waarmee. Een overzicht van waar je informatie kunt halen over conversaties. Enerzijds gratis tools zoals Twingly, IceRocket en Summize, anderzijds een overzicht van 20 betaalde pakket aanbieders met wat zij kunnen betekeken. Leveranciers zoals Attentio, Buzzlogic en Umbria.
Een must read dit overview in social webanalytics document!
Reacties (4)