Er zijn veel uitdagingen bij het creëren van een growth mindset in een bedrijf als marketeer. Een van de grootste uitdagingen is dat de verschillende marketingteams op hun eigen eiland werken. Dit isolement maakt het moeilijk om samen te werken aan het creëren van een organisatiebrede datagedreven cultuur. Lees nu de drie tips om als marketeer een datagedreven cultuur te creëren binnen je organisatie.
1. Werk aan algemene bedrijfsdoel
Individuele KPI’s of die van het team zijn niet noodzakelijkerwijs verbonden met algemene KPI’s van het bedrijf. Verschillende teams hebben meestal ook verschillende KPI’s, waardoor experimenteren voor sommige teams minder prioriteit krijgt.
Als marketeer kan je de verschillende KPI’s bespreken met andere teams om ze beter op een lijn te krijgen en problemen op te lossen. Een andere oplossing is om de verschillende KPI’s te koppelen aan een algemeen bedrijfsdoel.
2. Stakeholders overtuigen
Een andere uitdaging is het overtuigen van stakeholders die weinig of geen ervaring hebben met experimenteren. Aan veel mensen moet je nog uitleggen wat experimenteren is en hen vertellen wat een growth mindset inhoudt. Het creëren van een growth mindset is buitengewoon moeilijk, zeker als ze hier weinig kennis van hebben.
Mensen zijn veelal vastgeroest in een bepaalde manier van denken, zeker als ze lange tijd bij hetzelfde bedrijf werken. Bij onboarding van een team zul je veel tijd moeten nemen om in detail uit te leggen wat de achtergrond en mindset van experimenteren is. Zelfs als je het meerdere keren moet uitleggen, probeer dan echt te vertellen wat je probeert te bereiken en hoe het hen kan helpen.
3. Het proces versnellen
Om het proces te versnellen, werkt het om je KPI’s te vertalen naar doelen die andere teams belangrijk vinden. Het helpt als je je boodschap naar de verschillende teams kunt personaliseren en kunt vertalen naar hun doelstellingen. Luister dus naar andere teams en wat ze proberen te bereiken, en personaliseer je verhaal zodat ze beter op elkaar zijn afgestemd.
Een geweldige manier om je onboarding te verbeteren, is door een soort van experimenten uit te voeren over hoe je met je stakeholders communiceert. Dat is de ideale mentaliteit; testen welke boodschap het beste werkt voor je stakeholders.
CH paneldiscussie
Dit artikel is geschreven op basis van de Conversion Hotel paneldiscussie op 11 februari 2021. Tijdens de paneldiscussie deelden Guido Jansen (Douwe Egberts), Simon Vreeman (VanMoof) en Sarah Buetof (FREE NOW) tips met host Ton Wesseling om als in-house marketeer een experimenteercultuur te creëren.