We hebben onlangs onze eerste succesvolle koppeling (tussen onze online survey en online data) tot stand gebracht. Maar wat haal je hier dan uit? Wij streefden naar een zeer hoge response (lees ingevulde online enquêtes). Aangezien we onderzoek gingen verrichten in een proces waar relatief weinig bezoekers komen. Het betrof een exit-onderzoek wat inhield dat we op het moment dat men een bepaald verkoopproces verliet de survey gingen tonen. Doormiddel van het stellen van de juiste vragen wilden we vervolgens achterhalen waarom men afhaakt.
Door de koppeling met onze online data konden we vooraf een groot aantal vragen schrappen (lees sexe, geboortedatum en woonplaats etc.). Dit gaf ons de mogelijkheid om het aantal vragen beperkt te houden met als resultaat een hoger % volledig ingevulde enquêtes.
Koppeling analytics tool met survey
Allereerst moesten we de analytics tool koppelen aan onze online survey tool. Dit ging vrij simpel. Wanneer men het onderzoek kreeg te zien werd er een sessie-id verstuurd naar de online survey. Met deze sleutel konden we naderhand de survey koppelen aan onze gecollecteerde data uit Speedtrap.
Resultaat
Op het moment dat onze steekproef groot genoeg was werd er een afslag gemaakt van de online data. Vanuit de online survey werd ook een afslag gemaakt. Deze werden gekoppeld op sessie-id en vervolgens geanalyseerd door het onderzoeksbureau.
Volgende stappen
De koppeling is succesvol verlopen en dit geeft ons nu de mogelijkheid om dit structureel op te pakken bij onze online surveys. Hiermee kunnen we de gegeven antwoorden in een ander licht zetten. Denk aan segmentatie op basis van binnenkomst, aantal maal bezoek en bezoekers die tegen een technische storing aanlopen. Conclusie de koppeling zorgt voor:
- Minder vragen = hogere % ingevulde enquêtes
- Minder vragen = ruimte voor kwalitatief betere vragen
- Extra segmentatie van resultaten = nieuwe inzichten
Ik benieuwd of er al andere ervaringen zijn met het koppelen van de survey met online data.
Reacties (7)