Je huidige Search Advertising Campagne kan beter! Echt. Het is nog simpel ook, RichPage optimaliseert in twee stappen. 1. Optimaliseer je website, 2. Analyseer het weigeringspercentage. Linda Bustos kijkt expliciet alleen naar de mate van doorklikken (Click Through Rates), ook interessant, maar we kijken eerst naar optimalisatie en weigeringspercentage.
Kom terug, kom terug!
Waar gaat het om: weten wat je bezoeker wil. Wat er dan gebeurt: bezoekers komen terug. Eigenlijk is het niet ingewikkelder dan dat. Onderzoek wat je bezoeker wil met tools als 4Q, Kampyle of SurveyMonkey en gebruik Google Website Optimizer om je inzichten te testen. Door te optimaliseren pas je je website aan, aan je bezoeker en zal je meer rendement halen uit je search campagne omdat je website relevanter is dan voorheen.
Belangrijk hierbij is wel dat de bezoeker op je website blijft (met een laag weigeringspercentage) en terugkomt naar je website. Want het mooie van terugkerende bezoekers is: ze kosten niks en zijn loyaal.
Bekijk niet alleen je site
In je search campagne zitten zeer waarschijnlijk veel zoekwoorden. Sommige van deze zoekwoorden hebben lage doorklikratio’s (click through rates). Deze zijn eenvoudig in Google Adwords/Analytics te vinden. Wat doe je met zoekwoorden met een lage click through rate? Je hebt minimaal zes opties:
- Doe niks. Er zitten altijd rotte appels bij.
- Werk aan je Quality Score, verbeter de positie van de advertentie, dit heeft waarschijnlijk een positief effect op de click through rates.
- Voeg negatives toe (sluit woorden uit) als je broad en phrase matching gebruikt.
- Maak een nieuwe advertentiegroep aan waar je alle slechtpresterende zoekwoorden in zet en maak er nieuwe advertentieteksten en landingspagina’s voor.
- Maak een advertentiegroep voor branding aan. Je gebruikt de advertenties niet voor kliks, maar enkel voor branding.
- Pauseer of verwijder de woorden. Stop met bieden.
Het is een proces
Mijn idee is dat optimalisatie over het hele proces winstgevend is. Het is één proces waar zoekwoorden, advertentieteksten, landingspagina’s, formulieren en opvolging onderdeel van uitmaken. Alle schakels in dit proces moeten goed op elkaar aansluiten. Belangrijk hierin is dat de verwachting van de klant nagekomen wordt, binnen elke schakel. Dan haal je pas echt waarde uit je campagnes.
Lees meer:
Stop Wasting Money on SEM: How To Drive Cheaper, Better Traffic (RichPage)
Should You Remove Keywords With Low Click Through Rates? (Linda Bustos)
Minimaliseer weigeringspercentage, maximaliseer loyaliteit! (Reinout Wolfert)
Reacties (3)