Al surfende op presentatie slides deler slideshare.net kwam ik een “leergang usability” presentatie tegen van Stefan Wobben van Concept7. Nu ben ik zelf, als web analist / marketing optimalisator meer voorstander van kwantitatieve analyse en verbetering, maar ook ik begrijp dat er een fase is voordat je live gaat. Om geen brokken te maken bij een livegang is een usabilty test vooraf een must.
Stefan haalt in zijn presentatie vaak het boek “Don’t make me think” aan van Steve Krug. Een boek dat ik eerder heb getipt op de boekenlijst voor deze zomer. De presentatie geeft een duidelijk uitleg over hoe wat in elkaar zit bij usabilitytesten. Onderaan dit artikel heb ik de presentatie toegevoegd. 3 slides licht ik er om te benadrukken even uit:
Verplaats je in de fase waarin de bezoeker zit
Mooi combinatie overzicht van de 5K’s, AIDA+S en “surfgerichtheid”. In elke fase is het gedrag van de bezoeker anders, dus zal je optimale site hierop in moeten spelen!
Hard-op denken tegenover PEEP
In dit voorbeeld een mooi heatmap overzicht van wat de persoon die test wel ziet en niet ziet met links de “hard-op denk methode” en rechte de “PEEP methode”. Bij de linker usability test variant denkt de deelnemer hardop terwijl hij of zij acties uitvoert. Bij PEEP is dit niet het geval. De bezoeker krijgt vooraf een doel en vertelt pas achteraf, bij het terugkijken van de opname wat hij of zij deed. Wat past er beter bij de reailiteit?
Ogen blijven belangrijk
Leuk omdat er al eens eerder over geschreven is op dit weblog: De bezoeker kijkt waar de ogen van een model naar kijken.
Volledige presentatie “leergang usability”
Reacties (3)