De ‘Get Started’ knop lonkt al drie weken naar me, maar ik heb er nog niet op durven te drukken. Dit terwijl het aan de andere kant zo mooi schijnt te zijn: sitelinks per advertentiegroep en advertentieteksten aanpassen voor verschillende apparaten. Geen aparte campagnes voor mobiel, tablet en desktop meer, maar deze allemaal binnen één campagne optimaliseren en beheren.
Waarom heb ik dan nog steeds niet gedrukt? De reden is simpel: alle alarmbellen gaan bij mij af wanneer Google grote veranderingen aankondigt. Is dit wel zo voordelig voor de adverteerder of is Google degene die hier uiteindelijk van profiteert? Als je weet dat op dit moment 3% van het mediabudget in Mobile geïnvesteerd wordt, dan snap ik dat Google dollar-tekens voor zijn ogen ziet. Ergens heb ik nog een klein sprankje hoop dat deze functie teruggedraaid wordt en dat de optie om campagnes apart te targeten op apparaten blijft bestaan.
Elke keer dat ik een blog over dit onderwerp lees en presentaties hierover hoor, vervliegt een klein beetje hoop. Nee, dit wordt niet meer teruggedraaid. Het blijft hoe het nu is en daar moeten we ons bij neerleggen. Blijven staren naar de knop is geen optie meer! We moeten over voordat Google in juni onze campagnes automatisch overzet.
So, get started!
Het is dus raadzaam om nu al (gedeeltelijk) over te gaan, voordat je in juni verrast wordt. Je hoeft niet direct met het hele account over, dit kan per campagne. Gisteren heeft Google Editor 10.1 gelanceerd, welke de Enhanced Campaigns ondersteunt. Echter lijkt de nieuwe Editor de sitelinks nog niet te ondersteunen. Wanneer je op dit moment campagnes uitgesplitst hebt en getarget hebt op verschillende apparaten, kan je met Editor deze campagnes weer samenvoegen.
Hulp nodig?
Google is de beroerdste niet en heeft een upgrade guide gepubliceerd met informatie over Enhanced Campaigns en richtlijnen. Daarnaast worden er de komende maand webinars georganiseerd over de Enhanched Campaigns.
Kortom
We moeten! Google heeft dit beslist en wij moeten hierin mee. Liever spring ik zelf in het diepe dan dat iemand mij hierin duwt. Daarom ga ik nu op de knop drukken, voordat Google dit in juni voor mij doet.
Hoe ga ik me voelen aan de andere kant? Word ik hier gelukkiger of word ik juist beperkt in mijn mogelijkheden. Niet meer apart apparaten targeten, geen zoekwoorden alleen voor mobiel inzetten, geen aparte biedingen meer per zoekwoord. Ook moet ik nu de tablet gaan zien als een desktop. Google heeft namelijk onderzocht dat deze bezoekers met dezelfde zoekwoorden zoeken, maar hebben zij ook dezelfde koopintentie? In mijn ogen namelijk niet. Hoe zou de nu nog aantrekkelijke CPC voor tablet en mobiel de komende tijd stijgen? Het belangrijkste: welk effect gaan deze campagnes hebben op mijn conversies?
Veel vragen waar ik de komende weken antwoord op ga krijgen! Ik zal mijn bevindingen posten, mocht je al bevindingen hebben, houd webanalisten op de hoogte.
Reacties (7)