Het belang van goede resultaten van de interne zoekmachine is hier vaker besproken. Gerben Bouwhuis deed een test die aangaf wat verbetering aan zoekresultaten van de interne zoekmachine kan opleveren en Egan van Doorn schreef eerder over de wat je allemaal kunt leren door de interne zoekopdrachten te analyseren en wat de ANWB hiermee heeft gedaan.
Op e-commerce gebied is het belang nog groter. Een aanzienlijk deel van het bezoek gebruikt na binnenkomst op de webwinkel de vaak duidelijke aanwezige zoekbox om te zoeken naar een bepaald product. Ook de bezoekers die exact weten wat ze willen kopen maken hier graag gebruik van.
Nu heb ik eerder al aangegeven dat het goedkoop is om vanaf deze plek te wijzen op fouten op webpagina’s. Beter is het om te laten zien wie juist positief ergens opvalt, maar wat er bij HEMA.nl gebeurt met de internet zoekmachine kan ik je toch echt niet onthouden. Ik heb zelfs nog even naar de kalender gekeken of het geen 1 april was…
- Zoek bij hema.nl op “koffie” en krijg: gezichtsmaskers en andere smeersels.
- Zoek bij hema.nl op “port” en krijg: tja, wat krijg je. Ik wist niet dat port in zoveel producten zat!
- Zoek bij hema.nl op rookworst en krijg… 1 fles wijn.
Iemand heeft hier zijn werk niet goed gedaan. Hier valt snel flink wat extra geld te verdienen. Overigens ook schandalig dat zoeken naar “Rookworst Hema” bij Google geen resultaten van Hema.nl in de top 10 geeft, maar dat is weer een andere sport.
Reacties (11)