Het einde van de klassieke landingspagina?

Heb je je weleens afgevraagd waarom zoveel wordt geschreven over een landingspagina? Waarschijnlijk omdat het zo verrekte lastig is een goede conversie te behalen.

Het nadeel van de klassieke landingspagina, zoals we haar kennen, is dat er een nieuw venster voor wordt geopend. Dit kost tijd en verstoort de “flow” behoorlijk waarin de potentiële klant zit. Alles moet dan ook uit de kast worden getrokken om de bezoekers zo goed mogelijk te laten landen. Zodat de conversie vanzelfsprekend wordt.

De website van NRCNext laat zien dat ook andere advertentievormen mogelijk zijn zonder de klassieke landingspagina met nieuw venster. De datingsite Next Lover (ook PCM) maakt momenteel gebruik van deze mogelijkheid. Onderin de homepage van NRCNext staan een aantal klikbare items.

nrc-next-homepage.PNG

Uitvergroot:

Application doc

Na de klik dimt de achtergrond en verschijnt een layer. In de layer zelf kan de bezoeker zijn gang gaan. In dit voorbeeld: inloggen, foto’s beoordelen of een email sturen naar iemand die je leuk lijkt (vreemd genoeg niet aanmelden!).

Next lover layer

De voordelen van deze vorm t.o.v. de klassieke landingspagina in een nieuw venster lijken me duidelijk:

  • Er hoeft geen nieuw venster geopend te worden die de “flow” tussen klikken en landen verstoord
  • De informatieruimte is beperkt, dus veel “overbodige” zaken die alleen maar afleiden van de conversie zullen er niet zijn
  • En voor de site exploitant: de site draait nog in hetzelfde venster op de achtergrond, zodat de bezoeker makkelijker terug kan

Wellicht dat de aandacht voor de verwijzing op de homepage van NRCNext nog duidelijker mag, maar ik ben enthousiast over de layer. In plaats van de bezoeker naar de conversie te brengen, brengen we de conversie dichter bij de bezoeker. Dit zou positief moeten uitpakken voor de conversie van bezoekers layer -> naar aanmeldingen (mits dit in de layer ook kan). In vergelijking tot de conversie van bezoeker klassieke landingspagina -> naar aanmeldingen. Uiteraard zou het mechanisme voor de layer ook toegepast kunnen worden achter de rectangle die ook op de homepage staat. Voor meer “eyeballs”.

The End

Is dit het begin van het einde van de klassieke landingspagina? Waarschijnlijk niet. De klassieke landingspagina die opent in een nieuw venster “is here to stay”. Maar als je voorop wilt blijven lopen, zul je moeten blijven innoveren en experimenteren.

Een aantal adverteerders zoals Fortis en DSB Bank hebben de uiting al eens ingezet. Misschien dat de traffic analisten of internet marketeers van deze organisaties wat meer over de conversie resultaten kunnen vertellen? Heeft iemand de contacten?

Reacties (8)

Reacties zijn gesloten.