Verkeer segmenteren op zijn oorsprong is een heel zinvolle bezigheid, bezoekers uit organic search gedragen zich vaak heel anders dan bezoekers uit paid search, of bezoekers afkomstig van een bepaalde website.
Dat werkt echter niet voor alle soorten verkeer: direct traffic is namelijk niet zo simpel. Gisteren schreef ik een post op mijn eigen blog over Twitter Analytics, waarvan ik even kort de essentie zal samen vatten:
Ongeveer 60% van het verkeer op Twitter loopt via de API, en is afkomstig van desktop of handheld applicaties. Dat zijn applicaties die geen referrer mee sturen als je een URL opent, waardoor een bezoeker die in zo’n Twitter client op een link klikt wordt geregistreerd als directe bezoeker. In mijn post geef ik een oplossing voor hoe je in ieder geval je eigen links die je op Twitter plaatst zou kunnen voorzien van campagne tagging, om die meting te verbeteren. Dat heb ik zelf gister bij die ene post voor het eerst uitgeprobeerd, en dit is tot op heden het resultaat:
Dat zijn dus zeker al 72 clicks die anders gemeten waren als “direct” verkeer. Zoals je ziet staat ook email er bij. Op veel blogs, zo ook hier, kun je je “abonneren” op de comments. Iedereen die vanuit zo’n mail naar je website toe komt, heeft het artikel al gelezen, en zal dus een heel ander gedrag tonen dan een “gewone” directe bezoeker. Daarom heb ik dan ook de links in die e-mails getagged.
De allerbelangrijkste mist nog, vooral omdat ik daar nog geen sluitende oplossing voor gevonden heb. Alle RSS lezers komen nu namelijk ook nog binnen als ofwel direct traffic, ofwel referral traffic, terwijl die abonnees hoogst waarschijnlijk ook heel ander gedrag op je site vertonen.
Het minste wat je daarvoor zou kunnen doen, als WordPress gebruiker, is het installeren van een plugin die Timan Rebel heeft geschreven, RSSLinkTagger, een plugin die ik zojuist ook op mijn blog heb geactiveerd. Dit zou moeten leiden tot een betere rapportage van je soorten verkeer, wedden dat je direct traffic er dan ineens heel anders uit ziet?
Reacties (18)