Lees meer over dashboards en welke geschikt is voor jou in het nieuwe artikel van Stephan van Heusden: Welk dashboard presenteert mijn data het beste?
Gebruik jij de dashboards van Google Analytics? Vast wel. Ze zijn ook erg handig. Je krijgt direct een mooi overzicht van de performance van je site. Toch is er voor mij één belangrijke reden om naast deze dashboards ook aan mijn eigen gecreëerde dashboards vast te houden. En dat heeft alles te maken met feit dat ik vooruit wil kunnen kijken. Een functie die Google niet biedt.
Dashboards
Alle bekende webanalyticstools bieden je de mogelijkheid om in enkele muisklikken overzichtelijke dashboards samen te stellen met daarop alle, voor jouw business, relevante statistieken. Wist je dat Google Analytics je zelfs een complete gallery aanbiedt met allemaal voorgedefinieerde, praktische dashboards? Je hoeft ze alleen maar in je account te downloaden en kunt direct aan de slag.
Het nadeel van standaard dashboards
Ik ben fan van de eenvoudige wijze waarop Google Analytics het mogelijk maakt de data in dashboards te presenteren. Toch kleeft er voor mij één heel belangrijk nadeel aan vast en dat is het feit dat deze dashboards me alleen maar in staat stellen om terug te kijken. Terwijl ik, als ik aan het stuur zit en verantwoordelijk ben voor bijvoorbeeld de online marketingactiviteiten, juist vooruit wil kunnen kijken. De gerapporteerde aantallen vertellen me hoe de performance de afgelopen tijd was maar ze onthullen niet of ik met deze aantallen mijn salestarget aan het einde van de maand ga halen?
Vooruit kijken
Om vooruitkijken mogelijk te maken kies ik ervoor om site-data uit Google Analytics te trekken en te combineren met ‘forecast’ berekeningen en targets. Zo kan ik op elk moment inzien hoe ik met de huidige website-performance aan het einde van de maand ga uitkomen. Het is in mijn ogen essentieel om aan alle Analytics data ook altijd een zogenaamde ‘run-rate’ te koppelen. Hiermee zie je waar je aan het einde van de gedefinieerde periode op uit komt als je doorgaat zoals je dat nu doet. Als je deze inzichten creëert voor visits per bron, add-to-cart conversie, checkoutconversie etc. weet ik exact welk element zorgt voor de pijn en kan ik direct acties uitzetten deze pijn te verzachten.
Om deze inzichten te genereren kun je gebruik maken van de Google Analytics API om data uit Google Analytics te trekken en in een andere omgeving te presenteren en te combineren met je forecast data. Dit kan via Google Spreadsheet (via de Analytics add-on), in Excel (via bijvoorbeeld DataGrabber) of in specialistische dashboard tools als bijvoorbeeld Klipfolio of Ducksboard.
De gestandaardiseerde Analytics dashboards zijn een uitkomst voor een snelle overview van de huidige site-performance maar als je echt ‘data-driven’ wil acteren ontkom je er niet aan om een extra stapje te zetten en naar voren te gaan kijken.
Reacties (6)